Det er torskeopdrættet »Havlandet«, der mellem jul og nytår har mistet alle sine fisk i, hvad der ser ud til at være en svovlbrinteforgiftning på »Havlandet«, som er verdens største yngel-anlæg for torsk på Gaddholmen i Florø Norge.
Det oplyser »Havlandet« i en pressemeddelelse
I alt døde ca. 32.000 fisk med en gennemsnitsvægt på cirka 1,5 kilo og i en kommentar omkring uheldet, har konstitueret administrerende direktør Beate Grønnevik været ude med følgende til Intrafish.
»Nu skal vi først finde ud af hvad der rent faktisk skete, og hvordan en sådan fejl er opstået. Derfor deler vi også vores undersøgelser og erfaringer med de interesserede, så flere også kan lære af dette uheld, forklarer direktør Beate Grønnevik til Intrafish.
Påvirker medarbejderne
»Det kendetegner vores gode og engageret medarbejdere, der hver dag arbejder for en god fiskevelfærd. Fiskene blev sat ind i anlægget i slutningen af august 2022, og det var planen, at de skulle slagtes til sommer,« oplyser selskabet.
Årsagen kendes endnu ikke. Men det var natten til tirsdag den 27. december, at næsten alle fiskene i anlægget døde i hvad der ser ud til at være en svovlbrinte eller brintsulfid. Der er en uorganisk forbindelse med formlen H₂S. Svovlbrinte er en særdeles giftig gas.
»Havlandet« RAS Pilot er bygget som et udviklingsanlæg i mindre kommerciel skala for 2 år siden. Anlægget er primært bygget for at give mere viden og erfaring om teknologien og biologien i den salt- og landbaseret madfiske-produktion af udvalgte arter. I dette tilfælde torsk.
Direktør Beate Grønnevik siger selv om det lille pilotanlæg til torsk. »Vi har testet RAS-teknologi og har allerede, de seneste to år, leveret to succesfulde produktioner af laks. Og vi ville gerne prøve det samme af med torsk. Men undervejs er der så opstået noget, som ikke fik det til at gå så godt,« forklarer Beate Grønnevik til avisen.
Det landbaseret anlæg var i gang med sin første produktion af spiselige torskefisk. »Havlandet« er naturligvis skuffede over uheldet, men ved også, at det er hvad der kan ske med pilotprojekter som dette.
»Pilotanlæg handler jo netop om at lære, udvikle og samle viden sammen. Nu har vi oplevet det og dét skal vi lære af. Vi vil også gerne være åbne omkring dette uheld og vil vende tilbage til sagen, når vi ved noget mere,« forklarer hun overfor avisen.