Nye krav om meldinger ved fiskeri i norsk zone i Skagerrak fra årsskiftet
Norge har med virkning fra 1. januar 2024 indført krav om melding om indsejling og udsejling af norsk zone i Skagerrak. Kravet gælder for fartøjer på 12 meter og derover.
ANNONCER
Norge har med virkning fra 1. januar 2024 indført krav om melding om indsejling og udsejling af norsk zone i Skagerrak. Kravet gælder for fartøjer på 12 meter og derover.
Mens danske fiskere kæmper imod både skarv og sæler, som for østersøens vedkommende og ifølge et Internationalt Metastudie, hvert år æder flere hundredetusinde tons fisk om året, så kæmper norske fiskere mod den atlantiske tun der for år tilbage (2016) nu er vendt tilbage i stigende antal, til de nordlige farvande – efter næsten 60 års fravær.
Det er Selfa Arctic AS der bygger en hydrogenelektrisk not- og snurrevadbåd til Karlsøy. Ifølge en pressemeddelelse fra Selfa vil hydrogen og brændselsceller være helt centrale i teknologien.
Kvoterådet for sne-krabbe i Barentshavet for 2024 anbefaler en øgning på over 2.500 tons. Det er ifølge havforsker og ansvarlig for snekrabbe-bestanden, Ann Merete Hjelset, fordi bestanden har fortsat vækst og derfor er kvoterådet for næste år sat til 10.300 ton, en betydelig øgning fra dette års kvote på 7.790 ton.
Norges eksport af fisk steg med hele 17 procent i november måned, sammenlignet med samme periode sidste år og nåede 16,7 milliarder norske kroner. Ifølge Norges Sjømatråd skyldes to tredjedele af denne stigning den svage norske krone.
Der er aftalt opretholdelse af flere toldfrie kvoter for væsentlige fiske-produkter, og samtidig åbner EU nye kvoter for forarbejdet laks, røget laks og frosne, pillede rejer. Dog er det ikke blevet til en aftale om makrelprodukter.
Den meget omdiskuterede »grundrenteskat« på opdræts- og laksevirksomhederne i Norge har vist sig at have mindre indflydelse på selskaberne end først antaget. Trods trusler om retssager og massive fyringer har den nye skat ikke ramt laksekoncernerne så hårdt som først forventet.
Tre supermarkeder sænkede priserne på fiskeprodukter, svarende til den norske moms, efter en undersøgelse foretaget af Norges største dagligvarekæde, Kiwi.
For at styrke sin position på både det nordiske og det globale marked har det tyrkiske skibsværft »Tersan Shipyard« købt det norske værft »Havyard Leirvik Shipyard«.
Fiskeriforhandlingerne foregår mellem EU, Storbritannien og Norge, og de første indtryk er positive. Inden årets udgang håber parterne at nå til enighed om fiskeriet for det kommende år. Forhandlingerne omfatter diskussioner om fiskekvoter i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, og de følger flere spor, herunder bilaterale samt trilaterale forhandlinger.
By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.
Accept