Skal man tro både Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) samt Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO), er CO2-afgiften et eklatant klimapolitisk selvmål.
Svend-Erik Andersen der er bestyrelsesformand for DFPO og Esben Sverdrup-Jensen, direktør for DPPO, er ikke i tvivl, for som de siger, »så findes der jo intet grønt alternativ endnu, derfor er en Co2-afgift ikke en klog løsning. Den vil istedet forringe konkurrenceevnen og dermed stoppe den grønne udvikling,« konkluderer begge organisationsfolk.
Det skriver de på debatsiderne i Altinget.dk i dag.
Her risikerer man, at fiskeriets grønne omstilling, med en CO2-afgift, vil sætte i tusindvis af arbejdspladser og et helt erhverv på spil. Alternative, grønne brændstoffer er under udvikling, men endnu ikke rentable. Dermed får fiskeriet reelt ikke noget valg: Fiskeriet er nødt til at betale CO2-afgifter, indtil en grøn løsning er mulig. Det vil give røde tal på bundlinjen og bremse den grønne omstilling.
»Det er helt sort«, skriver de og henviser til at en expert-gruppe der for mindre end en måned siden præsenterede tre forslag til hvorledes en Co2-afgift kunne udformes.
Forslag der skulle sætte turbo på den grønne omstilling
Men forslagene møder modstand i de danske fiskeriorganisationer, ikke for selve ideen med den grønne omstilling, men mere for tidspunktet den indføres.
Siden 1990 har dansk fiskeri nedbragt CO2-udledning med mere end 60 procent og dermed beviseligt taget et tydeligt og betydeligt ansvar i den grønne omstilling. Men med indførelsen af Co2 afgiften går det stik imod intentionen om at give incitamenter til at fremme grøn omstilling. CO2-afgifterne trække istedet økonomien ud af fiskeriet, den drukner fiskeriets grønne omstilling og vil givet koste i tusindvis af regionalt koncentrerede arbejdspladser, siger både Svend-Erik Andersen (DFPO) og Esben Sverdrup-Jensen (DPPO).
Grønne brændstoffer er endnu ikke en mulighed
En helt grundlæggende forudsætning for en klog CO2-afgift er reelle grønne og til rådighed værende alternativer, der er så langt fremme i udviklingen til, at omstilling hertil er et rentabelt alternativ til at udlede Co2.
Fiskeriet kan blive tvunget til at sænke produktionen markant eller helt lukke, fordi den grønne teknologi fortsat er meget omkostnings-tung. Trods interessante perspektiver er der desværre lang vej igen, før de danske fiskere kan fylde tanken med bæredygtige brændstoffer.
De to organisationsfolk skriver videre i debatindlægget på Altinget.dk, at det derfor vil det være et massivt klimamæssigt selvmål, at indføre en Co2-afgift, hvor den eneste mulighed for den enkelte fisker er at betale afgiften. Fordi alternative grønne brændstoffer endnu er langt fra økonomisk bæredygtige.
Det vil tvinge danske fiskere på stribe til at stoppe fiskeriet, hvilket bekræftes af Ekspertgruppen selv i rapporten. De forudseer også at fiskeriet kan blive tvunget til at sænke produktionen markant eller helt at lukke. Netop fordi den grønne teknologi endnu er for omkostnings-tung.
CO2-afgiften vil bremse den grønne omstilling og set fra broen af den danske fiskerflåde, så vil det betyde to ting for de danske fiskefartøjer:
- Dels en opbremsning af fiskeriets grønne omstilling, for når man dræner et erhverv for kapital, så er der ikke penge til at investere i den innovation, der skal give os fremtidens grønne løsninger. Og så ender det med, at CO2-afgiften afvikler fiskerierhvervet i stedet for at fremme investeringer i grøn udvikling. Det er stik imod intentionen.
- Samtidig vil det ikke betyde mindre fiskeri i havene, hvis dansk fiskeris produktion mindskes. Det vil blot føre til lækage, hvor der enten tankes brændstof i andre lande, eller hvor andre landes fiskere overtager både fangsten, arbejdspladserne og CO2-udledningen. Pålægges dansk fiskeri en CO2-afgift, så det mister sin rentabilitet, vil det med andre ord ikke betyde mindre CO2-udledning. Tværtimod.
Derfor vil en CO2-afgift på fiskeriet drukne fiskeriets stadigt grønnere ambitioner og handling sammen med 16.000 årsværk og et BNP-bidrag på 13,6 milliarder kroner. I dansk fiskeri er vi klar til at tage vores del af ansvaret for den grønne omstilling.
Derfor foreslår både Svend-Erik Andersen og Esben Sverdrup-Jensen, at CO2-afgiften indrettes, så der stadig er danskfangede fisk i kølediskene, regionale fiskeriarbejdspladser på havnene og en reel grøn omstilling af fiskerierhvervet.
Det ser de frem til at drøfte dette med politikerne, skriver de i slutbemærkningen på debatsiderne af Altignet.dk
Debatindlæg af Svend-Erik Andersen Bestyrelsesformand for Danmarks Fiskeriforening og Esben Sverdrup-Jensen Direktør i Danmarks Pelagiske producentforening og formand for Europæisk sammenslutning for Fiskeproducenter, på Altiget.dk