Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English

KG690 Christian í Grótinum leveret fra Karstensens Skibsværft

  • april 1, 2022
  • Ebbe
  • Dato: 01/04/2022
  • kl. 16:00
  • Kilde: FiskerForum, Karstensens Skibsværft
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Tags: Karstensens Skibsværft, Skagen
  • Land: Danmark

Nybygning nr. 466 »Christian í Grótinum«  blev officielt overdraget til rederi-familien Rasmussen i Klaksvík på Færøerne, fredag  den 4. marts 2022, fra Karstensen Skibsværft i Skagen. 

Skroget til Christian í Grótinum, der er  bygget på Karstensen Shipyard Poland i Gdynia,   ankom  til Skagen i juli måned 2021.

Den nye Christian í Grótinum får Bogi Rasmussen som skipper og han flytter derfor med over fra rederiets tidligere  trawler Christian í Grótinum. Udover det nye fartøj driver rederiet i Klaksvík  også den pelagiske frysetrawler Nordborg, der har Jón Rasmussen som skipper ombord.

Skibets design, specifikationer og arrangementer er et resultat af et omfattende og meget tæt samarbejde mellem rederi og værft, hvor alle løsninger er målrettet og skræddersyet til at passe skipper Bogi Rasmussens og hans besætnings helt specifikke krav.

Hovedfokus har under hele forløbet været en forbedring af arbejde, sikkerhed og komfort for besætningen, samt langt bedre fangsthåndterings- og opbevarings-faciliteter og  ikke mindst en optimering af brændstofforbruget. For at nå disse måle er fartøjet udstyret med alt det nyeste i maskineri og udstyr.

Christian í Grótinum har fået placeret overbygningen midtskibs, hvilket efterlader et stort og  rummeligt håndterings-dæk agter, med muligheder for at pumpe fisken om bord fra hver fjerdedel af styrbords side.

Opholds- og mandskabsområder er placeret i overbygningen, placeret så langt væk fra propellen, som det er praktisk muligt, netop for at sikre et støjsvagt miljø for besætningen ombord. Støjmålinger viser niveauer  der ligger et godt stykke under de officielle krav og anbefalinger. Der er plads til en 20 mands stor besætning ombord.

Fremdriften sker med en komplet 12V31 Wärtsilä hovedmotor, med en effekt på 7.320 kW,  og med en 3.300 kW akselgenerator monteret på gearkassens PTO, samt et par Caterpillar-hjælpemotorer.

Hoveddimensioner

Længde oa.
89,35 meter
Længde pp.
83,50 meter
Bredde mld
17,00 meter
Bredde hæk
18,00 meter
Dybgang hoveddæk
6,90 meter
Dybde shelterdæk
9,60 meter
Scantling dybgang
8,50 meter
Spant afstand
600 mm

Kapaciteter mm.

Brændolie
599 m³
Ferskvand
74 m³
Forepeak
264 m³
RSW-tanke
3.590 m³
Tonnage
4.985 GT

Leverandører

Hovedmaskine
Bovpropeller
Fiskepumper, Nothåndtering
Trawlblokke
Vacuum-system
Hovedtavler
Elektronik
Elektronik
Autotrawl system
Hovedentrepriser

Teknisk udstyr

Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøvetursfart/gennemsnit;
18,2 knob, diesel-mechanical / speed step 1.
16,5 knob, diesel-mechanical / speed step 2.
Skrog: – Karstensen Shipyard Poland, Gdynia, Poland.
Class: DNV +1A Fishing Vessel E0 TMON, hull: Ice-C.

Dæksudrustning:
Elektriske wincher: – Ibercisa, electrisk:
2 x Trawl wincher 97,0 t
1 x Tail-end winc 90,0 t
1 x Topline winch 90,0 t
2 x Nettromler 140,0 t
2 x Not wincher 40,0 t
1 x End-wire winch 20,7 t
2 x Not extra wincher 15,1 t
2 x Fortøjnings wincher 12,0 t
1 x Ankerspil
2 x Netsonde winch

Fiskepumper: – leveret af MacGregor Rapp, electric:
3 x Slangeruller
3 x Fiskepumper
3x MacGregor Rapp, elektrisk fiske pumpe, 20”.

Not håndtering – leveret af MacGregor Triplex,:
1 x Nethaler, Triplex 1020, electric 32,0 t
1 x Netkran, KNR-120, 7,0 tonnes x 13,8 m.
1 x Net crane, KNR-75
1 x Flådlægger, Triplex
1 x Grundlægger, teleskopisk

Dækskraner: – Leveret af MacGregor Triplex, hydraulic:
1 x Fordæks kran,, KN-75, 4 ton x 18,0 m.
1 x Fiskepumpe kran, KN-60, 3,5 ton x 13,0 m.

HP hydraulics: Komplet anlæg til krandrift:
2 x 128 kW pump-units.

Trawl blokke Brdr. Markussen, Blue Line
Anker og kæder AC-14, leveret af Max Fodgaard.

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmotor: Wartsila 12V31, 7320 kW @ 750 rpm.
Propelleranlæg: Wartsila 4G1190, d4500 mm.
Reduktion gearbox: Wartsila SCV 112/2-PDC68.
Akselgenerator: Marelli MJRM 710, 3300 kW / 4125 kVA.
SCR system: Wartsila
Hjælpemotorer: 1 x Caterpillar 3512, 1348 kWe @ 1800 rpm.
1 x Caterpillar C32, 940 kWe @ 1800 rpm.
Havnegenerator: 1 x Caterpillar C7.1, 200 kWe @ 1800 rpm

Ror Kongsberg high lift flap rudder.
Styremaskine: Kongsberg Tenfjord SR 723 – 412 kNm.
Bovpropeller: 1 x Brunvoll, 1400 kW / 1904 HP.
Azimuth thruster: 1 x Brunvoll AR80 LTC2100, 1500 kW / 2040 HP.

Startluft kompr.: 2 x Sperre HL5/105A.
Arbejdsluftkompr. 2 x Atlas Copco MAS GF11FF
Brændolie filter: CC Jensen filter.
Smøreolie filter: CC Jensen filter.
FO transfer pumps: 2 x Bombas Azcue.
Remote sounding: API / Wartsila Lyngsø.
Pumper: Hovedmaskine køler: Bombas Azcue.
Deckwash-, fire- and
Lænsepumper: Bombas Azcue.
Hydraulic cooling – and
Fiskerum kølepumperpumps: Bombas Azcue.
Hovedkølere: Hydroniq Rack-coolers.
Bilge ejectors: Ellehammer.
FW pressure sets: 2 x Bombas Azcue.
Varmtvandstank: OSO, 200 l/ 2x15kW.
Spildevandspumper: 2 x Bombas Azcue.
Spildevandspumper syst: Jets.

FISKETANKE
RSW-system: 3 x PTG FrioNordica, each 1300 kW / 1.118.000 kCal/h.
Cirkulationspumper 3 x 960 cum/h
Kondensatorpumper 3 x 260 cum/h
RSW cirkulationsystems med fjernstyrede RSW-ventiler gennem Wartsila Lyngsø control system.
Aktuatorer til ventiler: Eltorque.

Vacuum-system: Iras:
3 x 87 kW compressor enheder.
3 x 3000 l tanks.

REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING
MOB-båd: Viking Norsafe Mako-655 waterjet.
MOB-båd davit: Viking MDM DAF-375E.
Redningsflåder: 2 x Viking, 20 pers.
Brandmeldeanlæg: Survitec.
Branddetektorer:  Scana Servoteknikk.

 

INDRETNING MM:
Styrehus: Karstensens Skibsværft..
Styrhus konsoller:  Skibsværft / Norisol.
Beboelse: Maritime Montering, Norway.
Møbler: Maritime Montering / Ekornes, Norway.
Styrehus stole: Nor-Sap 1600.
Ventilationsanlæg : LF Ventilation.
Vinduer: Promap.
Window wipers: Wynn.
Messe udrustning: Beha, Norge.
Overfladebehandling: PPG Sigma – fartøjet er sandblæst og hot-zinc sprymalet.

ELEKTRISK:
LED navigationslys: Den Haan.
Søgelys: 3 x Seematz LED.
Tank level controls: Mobrey alarms.
Elektrisk: KS Elektro.
Power management: Deif Delomatic 4 PMS system.
Hovedtavler:  ScanTechnic, Denmark.
Vessel is fitted with frequency converter for floating frequencies between 50 and 60 Hz.
Alarm panel / IAS: Wartsila Lyngsø.

ELEKTRONIK
Omfattende elektronikpakke med (navigation, fiskesøgning og kommunikation),
leveret af  Furuno, Scanmar og Simrad udstyr er leveret af  Sea Mech.
Hovedkomponenter:
Display system: Furuno Smart Bridge
Hoved monitorer; 5 pcs 55” Olorin.
16 pcs 32” Hatteland.
6 pcs 27” Hatteland.

LF sonar 1: Furuno FSV-25S, 15-25 kHz.
LF sonar 2: Simrad ST94, 25 kHz.
HF sonar: Furuno FSV-75, 180 kHz.
Ekkolod 1: Furuno FCV-38.
Ekkolod 2: Furuno FCV-1900.
Ekkolodr 3: Furuno DFF1-UHD
Not/net sonar / bow scanner:
Simrad SN93
3D sonar: WASSP 80 kHz
Strømlog Furuno CI68.
Net monitor: Marport.
Trawl sonar: Simrad FS-70.

Radar 1 (3 cm): Furuno FAR 2218-X.
Radar 2 (10 cm): Furuno FAR 2238-S.
Radar 3: Furuno DRS6A-NXT
Ecdis: Tecdis T-2128.
Plotter 1: Olex, 3D.
Plotter 2+3: MaxSea Time Zero.
GPS: Furuno GP-170
AIS: Furuno FA-170
Gyro kompas: 2 x Simrad RGC-80.
GPS kompas: Furuno SC-130.
Furuno SC-70.
Autopilot: Simrad AP70-system.
VDR: Furuno VR-7000 VDR

V-sat kommunication: 2 x Sailor 900
Sat-TV system: Sailor
GMDSS: Sailor udstyr for A4 navigation.
VHFs: Sailor.

Autotrawl system: Scantrol.
ME remote control: Wartsila.
Intercom: Vingtor Stentofon,

DESCRIPTION:
The hull is built in steel with two continuous decks; main deck and shelter deck, and with long forecastle- and boat decks. Wheelhouse, boat decks, funnel and masts are built in aluminium.
Hull shape of round bilge construction with bulbous bow and stern skeg, vertical wave-piercer stem and transom stern.

Below main deck the hull is subdivided into the following watertight compartments: Forepeak, bow thruster-/sonar room, insulated RSW-tank section with 16 tanks and central RSW pump- and manifold room, engine room with main engine connected to reduction gearbox with one, ducted propeller and aftpeak with fuel- and lub oil tanks.

On main deck the hull is arranged with: Forepeak, store (1) room, RSW-hold/trunk section with central corridors, forward containing vacuum tank room and midship RSW-machinery room. Abaft hold section SB engine workshop and engine store, PS/CL engine control room with engineers changing room and switchboard room. Abaft this, central trawl-/net storage tanks and PS trawl stores. All aft hydraulic room with steering gear.

On shelter deck arrangement is: Upper forepeak, generator room and room for water maker (RO-plant), roll damping tanks at full width. Abaft these fully enclosed loading deck with centre deck house with RSW-control room. Loading deck to incorporate hatches for the 16 RSW-tanks. Water separator is built in aluminium with SS loading pipe to each tank.
Abaft midship, full width superstructure. Accommodation in superstructure with: oil skins room, changing room, coffee bar and stairways and corridors.
Abaft superstructure large trawl deck with 2 net drums side-by-side slightly off-set to PS and purse net bin SB, recessed into shelter deck. At transom 2 hydraulic stern gates and hydraulic operated guiding pins. On sides of trawl deck, hydraulic workshop PS and trawl deck store / workshop PS.

On boat deck 01, forepeak stores (3) and forecastle stores (4). Abaft of this pursing deck with 2 purse winches CL/PS. On boat deck 01, deckhouse fully encloses water separator.
On boat deck 01 abaft midship, deck house in PS. Accommodation in deck house: 5 1-2 man cabins, all with en-suite toilet/shower facilities, laundry and stairways and corridors.

In order to create best possible design for low noise, the accommodation is located as far away from the propeller as possible. In addition a number of constructive steps were made, in order to create a low noise level. During trails noise measurements showed levels well below any requirements and recommendations.

Abaft deck house (on boat deck 01), 2 off trawl winches, all aft fish pump deck, with double fish pumping stations SB as well as PS.
Integrated in aft ship construction and boat deck 01 is also trawl gallow, which accommodates 2 main towing blocks as well as tail-end block. 2 off net sounder winches are fitted on top of gallow.

On forecastle deck / boat deck 02, 2 anchor winches, with mooring drums in dedicated house are fitted, together with mooring equipment.
On boat deck 02, deck house with and accommodation are mounted. Accommodation in deck house: Mess room, day room/TV-lounge, cinema, galley with provision room (and separate fridge-/freezer rooms), 4 off 1-man cabins all with en-suite toilet/shower facilities, hospital and stairways and corridors. PS fan room for ventilation for engine rooms, as well as exhaust trunks.
On SB purse fish pump, fish hose- and el-cable reels are mounted. Also on boat deck 01 level main foredeck crane and SB fish pump crane.
On PS of deckhouse MOB deck and –davit.

On boat deck 03, deck house with accommodation are mounted
Accommodation comprises: 6 1-man cabins, all with en-suite toilet/shower facilities, instrument room, trim room with wellness section, including steam bath and stairways and corridors.
Wheelhouse on top of deck house, with 360° view. Funnel with deck PS.
All as shown on general arrangement.

Design principles for main engine / auxiliary arrangement are as follows:
Vessel is fitted with a 7320 kW main engine, connected to one reduction gearbox, driving one propeller. Shaft alternator of 3300 kW is fitted to gearbox PTO.
To supply additional electric power, the vessel is fitted with 2 auxiliary engines / gen-sets, producing 1348 respectively 940 kWe as well as a harbour gen-set of 200 kW.
During heaving/shooting operations at fishing, when the winch system is in use, the shaft alternators will be engaged, and electric power will be supplied from here. When there is demand for full power on the winch(es), there will normally not be same demand for power on the propulsion system. Following the main engine will be power source for both propulsion and hydraulic system.
All electrical power systems are controlled by the vessels DEIF Power-Management-System. Further on bus-bar breaker is fitted in main switchboard, allowing aft thrusters to be fed off shaft alternator and forward thruster and vessels hotel load off the diesel generator set.
Electrical power system is fitted for sliding frequency (60-50 Hz), by means of frequency converters for 400/440 V and UPS clean power static supply/converter for 230 V. This will allow main engine and propeller rpm to be reduced with 17%.

TidligereForrige nyhedEr I sikkerhedsmæssigt klar til tobissæsonen?
Næste nyhedFærøerne: Sej-fiskeriet har nået et fornuftigt lejeNæste
Fiskeriet planlægges flyttet til ny placering på Hvide Sande Havn fotoill: LYTT

Fiskeriet planlægges flyttet til ny placering på Hvide Sande Havn

Færøerne: Der partrawles på livet løs efter sej foto: Smaragd FS-Fiskur

Færøerne: Der partrawles på livet løs efter sej

fem besætningsmedlemmer fra »Inger Katrine« varetægtsfængslet. foto: FiskerForum.dk

Opdatering af »Dødsfald ombord på et fiskefartøj« – 5 besætningsmedlemmer er varetægtsfængslet i 4 uger

Danmarks Fiskeriforening kræver omgående adgang til norsk fiskeri-zone - arkivfoto

Danske fiskere er taget som gidsler i forhandlingerne mellem EU og Norge – Adgang til norsk farvand er afgørende

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest
  • elpriser
  • WordPress kursus
  • MyHvideSande

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept