Det er kommet frem efter en ekspert på området, har lavet beregninger om, at alene Danmarks største rederi, kræver en samlet energi fra hele 11 energi-øer – Danmark planlægger indenfor de næste 10 år, kun at etablere 2 Energi-Øer..
Hvis fremtidens efterspørgsel efter grønne power to x-brændstoffer skal mættes, kommer vi næppe til til at have nok grøn strøm i el-nettet – kernekraft skal ind i varmen, har en ekspert udtalt til Søfart.dk.
Danmark har med klima-aftalen fra den 22. juni 2020, hvor det blev besluttet, at Danmark skal fortsætte traditionen ved at opføre to Energi-Øer. Èn på Bornholm og én i Norsøen.
Men selvom de kommende Energi-Øer, hver især mere end fordobler Danmarks nuværende produktion af havvind-energi, kommer det ikke i nærheden af at være nok til skibsfartens samlede behov for Power to X-brændstoffer.
For at sætte tingene lidt i perspektiv, så det kan forstås hvor store mængder strøm det kræver, blot at forsyne Danmarks største rederi med Power to X-brændstoffer. Så kan man tage den kommende Energi-Ø på Bornholm. Et politisk prestigeprojekt fuldt etableret med havvindparker, sø-kabler og højspændingsstationer og så gange dens kapacitet op med 11..
Eksperten når frem til, at ved at gange Bornholms Energi-Ø op med 11, så når man nogenlunde den mængde af vedvarende energi-produkter, der fremover skal til – ca. 32 GW – alene for at fylde tankene på Mærsk’s flåde af fartøjer, med Power to X-brændstoffer.
All the way to Zero
Det kommer der til at stå på siden af Mærsk’s nye Containerskib, der forventes søsat i september måned 2023. Skibet er det første methanol-drevne containerskib i verden, som ovenikøbet får EU-Kommissionens formand Ursula von der Leyen som gudmor.
Det 172 meter lange Mærsk’s metanol-drevne containerskib skal efter dåben, indsættes i fast rutefart i Østersøen. Skibet indgår i Mærsk planer om ikke at udlede drivhusgasser i 2040.