Den hollandske fiskeindustri Ekofish Group i Urk, har afgivet ordre på en nybygning fra værftet Maaskant Shipyards i Stellendam på en ny »twin-rig trawler«, der skal bygges i overensstemmelse med Ekofishs visioner på området om bæredygtige fiskemetoder.
Ekofish med den hollandske de Boer familie bagved, har en lang historie der går mere end ethundrede år tilbage og som er tæt forbundet med havnebyen Urk Holland. En familie der med kærligheden til søen, som har udlevet deres fiskerdrøm i mange generatione, men også en fiskefamilie der har taget ansvar og som ønsker at passe på vores havområder for de kommende generationer.
Ekofish omlagde for nogle år siden om fra det konventionelle fiskeri med bomtrawler, til istedet at koncentrere sig om andre fiskerimetoder. De var således de første europæiske fiskere, der opnåede MSC-certificering på fladfisk i 2009.
Det nye topmoderne og futuriske design af trawleren, er foregået i tæt samarbejde med rederiet Ekofish og Damen Maaskant Shipyard. Et sammenarbejde som har stået på siden foråret 2017, og som Ekofish´s Louwe de Boer beskriver som, både frugtbart, innovativt og yderst givende.
Designet af den nye trawler er foregået i et nært samarbejde mellem Ekofish og Damen Maaskant Shipyards Stellendam samt designer og arkitekt Vripack. »Vi mødtes i marts 2017 for at designe de forskellige komponenter ombord,« forklarer Ekofishs Louwe de Boer. »Vi ønskede noget helt nyt og gerne innovativt, så i den henseende har vi nu bevist, at vi hverken er bange for forandring eller for noget helt anderledes nyt.«
Det nye fartøj har en samlet længde på 32 meter og er 9,60 meter i bredden. Opbygningen af selve skroget udføres af et værft i Polen, der har lovet en færdiggørelse af R03;R03;den nye trawler til første kvartal i 2019. »Dette har været et meget konstruktivt og meget entusiastisk samarbejde, som har kombineret DamenR17;s erfaring og knowhow med de Boer familien´s egne fiskemæssige erfaringer og forventninger,« understreger Louwe de Boer i en kommentar.
Vripack er et firma, der er bedre kendt for sit designportefølje indenfor fremstilling af yacht. De præsenterede således deres første twin-riggede fiskefartøj´s design. »Vi blev inviteret ind for at se på trawlerens skabelse med helt nyt øjne,» siger Ierring Faber der er flådearkitekt hos Vripack, der videre fortalte om formålet med en optimeringen af effektiviteten af systemerne ombord.
»Fartøjet vil have diesel-elektrisk fremdrift ved hjælp af tre generatorer, der er opstillet til en DC-bus. Dette vil reducere de maksimale belastningskrav, der er karakteristiske for fiskerfartøjers operationelle profil, forklarede Maaskant Shipyards Eric Moerkerk.
»Batterierne kan bruges til kortvarige opgaver til søs, men også i havnen, hvilket giver dem mulighed for helt af fjerne behovet for en opstart af hovedmotorene.