Mens de danske fiskere siger NEJ TAK til kameraovervågning ombord på deres fiskefartøjer, så har hollandske politikere nu indtaget et standpunkt, der ligger tæt op ad de danske politikeres holdning til overvågningen.
En holdning, som flere danske fiskere har kaldt symbolpolitik af værste skuffe, der hverken bidrager til at sikre et bæredygtigt fiskeri eller til at løse fiskeriets reelle udfordringer. Istedet ser man det som en voldsomt indgriben, fra Statens side, at overvåge private virksomheder og privatansatte, som ikke findes tilsvarende noget andet sted i det danske samfund. Det rejser istedet en lang række juridiske spørgsmål omkring overholdelse af Retsplejeloven, Offentlighedsloven samt Persondatabeskyttelsesforordningen m.v.
Men trods disse kendte argumenter imod kameraovervågning, har den hollandske fiskeri-minister Carola Schouten netop udtalt, at hun går ind for at installere kameraer på alle fiskerfartøjer, der anses for at være potentielle lovbrydere i fiskeriet og altså ikke kun de fiskefartøjer der er over en vis længde.
I henhold til den reviderede EU-fiskerikontrol-forordning vil fartøjer sandsynligvis blive identificeret udfra et »risiko-skøn« baseret på en vurdering og skøn af udsmid ved hjælp af kriterier såsom målarter og fiskeripraksis, som inkluderer flere typer af trawl. Som svar på et spørgsmål fra Parlamentet, svarede Carola Schouten, at hun går ind for »lige vilkår for alle flådefartøjer«, og at hun ikke føler, at der er nogen større forskel i risikoen for manglende overholdelse af landingsforpligtelsen mellem store og små fartøjer end 24 meter.«
Holland er således det første EU-land, der offentligt tilkendegiver denne holdning og viser, at landet vil presse på for denne løsning, når fremtiden for EU-fiskerikontrol-forordningen besluttes i slutningen af juni måned i år.
Argumentationen bæreres frem af, at brugen af REM (Remote Electronic Monitoring) i lande over hele verden tilsyneladende har bevist, at det kan bekæmpe uholdbar, ulovlig og uetisk fiskeripraksis. Organisationen fra England og Wales EJF, henviser til både menneskerettigheds-misbrug og grov destruktion samt ødelæggelse af marine økosystemer, som den internationale ikke-statlig organisation EJF har dokumenteret omkring fiskefartøjer i hvert hjørne af kloden. Dette ville blive stærkt reduceret, hvis denne teknologi blev indført og brugt. EJF fremhæver på den baggrund, hvordan REM-teknologierne er nøglen til at begrænse uholdbar og ulovlig fiskeripraksis, såsom kassering, brug af delfiner som haj-lokkemad og tvangsarbejde i den globale fiskerisektor.«
Det forventes, at medlemsstaterne beslutter den fremtidige EU-fiskerikontrol-forordning i slutningen af juni måned. Mange MEP’er er i forvejen tilhængere af kameraer ombord, men kun for fartøjer over 24 meter, og kun der hvor de udgør en høj risiko for manglende overholdelse af landingsforpligtelsen. Der er en forpligtelse til at lande alle fangede kommercielle arter, så de kan tælles med i fangstkvoterne. Det begrundes med, at mindre fartøjer tilsyneladende ikke i samme grad, udgør en højere risiko for manglende overholdelse af landingsforpligtelsen. Omregnet ville dette imidlertid betyde, at mindre end 3,2 procent af EU-fiskerflåden ville være forpligtet til at have kameraer om bord.
Europa-Parlamentets holdning går ind for kameraovervågning for fartøjer over 12 meter, der har en høj risiko for manglende overholdelse af landingsforpligtelsen.
Holland indtager således en klar holdning i Rådets forhandlinger med EU-medlemsstaterne mht. fjernelektronisk overvågning, herunder kameraer også bør være påkrævet på fartøjer under 24 meter. Ministeren ser også ud til at være åben for at kræve teknologien til overvågning af fartøjer, der er i fare for bifangst af følsomme arter, som eksempelvis delfiner.
MEN – Forslaget om kameraovervågning er et eksempel på, at EU-beslutninger bliver gennemtrumfet uden tanke for virkeligheden og den konkrette implementering. Danmark bør i stedet arbejde for at fjerne en så håbløs regulering, der volder alle EU-medlemslande voldsomme problemer, og som på ingen måde bidrager til et mere bæredygtigt havmiljø.