Lørdag morgen ankom først den ene nybygget rejetrawler fra det Polske værft i Gdansk til indsejlingen i Hvide Sande og tirsdag morgen fulgte så den anden nybygning, ligeledes en rejetrawler fra det polske værft i Gdynia, begge fartøjer blev lagt til kaj af Svendborg Bugsering, som efterhånden har taget turen fra Polen og til Hvide Sande Havn nogen gange i årenes løb.
Værftet, på den jyske vestkyst, har således tre nybygninger liggende i øjeblikket og Ove Kristensen fra Vestværftet fortæller da også til FiskerForum, at man er ved at lægge sidste hånd på et snurper fartøj til Norge, som skal klargøre og rigges til levering her i december måned, så der kan blive bedre plads til de to sidst ankomne trawlere.
Levering i december
Det er et Snurper fartøj N-25-ME Einar Erlend Bodø til den norske reder Johan M. Meløysund. Fartøjet er en 37,25 meter lang Snurper, der er designet af det nystartet og uafhængige norske konsulentselskab Solstrand Trading AS, der med de to designere Jan Ståle Aas og Reidar Aas, har samarbejdet med Johan M. Meløysund om udformningen og designet. N-25-ME er navngivet efter begge Johan M. Meløysunds sønner Einar og Erlend og er endvidere konsulentfirmaets tredje design til det norske rederi. Det første samarbejde var helt tilbage i 1985 og siden kom endnu et design og samarbejde om et fartøj i 2001 og nu her til sidst et i 2013.
De tre nybygninger er alle bestilt af norske rederier og med ankomsten af de to sidste trawlere, er aktivitetsniveauet fortsat højt i Hvide Sande.
Næste levering er primo sommeren 2014
Det er de to rejetrawlere , hvor den første er M-33-K Pauline Kristiansund. Pauline er en 15 meter lang rejetrawler, der er bygget til Knut Kvernen og får hjemhavn i Kristiansund og den anden rejetrawler VA-18-S Tempo Mandal, er en 27 meter lang rejetrawler der er bestilt af Tempofisk i Søgne, ligeledes Norge. Ove Kristensen forventer at begge fartøjer vil ramme norsk fiskeri i starten af sommeren 2014.