Hirtshals Yard er for nyligt begyndt at bevæge sig ind på et nyt forretningsområde med installation af rensningsanlæg til ballastvand. Disse rensningsanlæg skal installeres på alle skibe med en tonnage på over 400 ton, og formålet med de nye anlæg er at undgå spredningen af skadelige og invasive arter og mikroorganismer imellem de forskellige verdenshave.
Når skibe losser og laster gods, så lukker de samtidig ballast vand ind eller ud for at stabilisere skibet til den kommende sejlads. En ny konvention som blev ratificeret i september 2016 betyder, at skibe i denne kategori fra september 2017 skal have et anlæg ombord, der kan rense ballastvandet. Reglerne for hvornår de nye anlæg skal installeres er første gang skibet skal i dok efter konventionen er trådt i kraft.
Administrerende direktør ved Hirtshals Yard, Rasmus Brohus, siger: »Installation af rensningsanlæg er et nyt forretningsområde for Hirtshals Yard, og vi regner med, at det vil give os opgaver både udenlands og her på vores faciliteter langs kaj ved Hirtshals Havn. Vi har allerede haft en montør med ude på opgaver for at blive lært op i arbejdet omkring installation af rensningsanlæggene. Og derudover, så har vi har været med det koreanske firma Panasia rundt i Danmark og tale med rederier omkring de muligheder og løsning vi kan tilbyde.«
Hirtshals Yard har agentur for det koreansk fabrikat Panasia, som leverer systemet GloENPatrol. Panasia er blandt verdens førende inden for teknologien omkring anlæg med filtrering og UV-lys. Systemet er meget tæt på også at blive godkendt af USCoastguard som et af de første. Foruden rensning af ballastvandt, så gør det system, som Panasia og Hirtshals Yard, tilbyder det også muligt at minimere sedimentdannelse i ballasttankene, hvilket betyder færre omkostninger og mindre vedligehold i forbindelse med rengøring af tankene.
Hirtshals Yard blev etableret i 2012 og har fokus på blandt andet fiskefartøjer, supplyfartøjer, flådefartøjer, fragtskibe, slæbebåde og fiskerikontrolskibe. Hirtshals Yard har en god geografisk placering i forhold til det nordeuropæiske marked, og har kunder fra både Danmark, Norge, Sverige, England, Skotland, Irland, Færøerne og Shetlandsøerne. Værftet råder over en overdækket flydedok, som gør det muligt at arbejde under alle vejrforhold – dokken er 82 meter lang og har en løftekapacitet på 2.300 tons.