Hirtshals Havn deltog i weekenden på Sprogcamp 2017, hvor Hjørring Gymnasium og HF-kursus i samarbejde med Aalborg Universitet havde samlet over 185 udvalgte sprogtalenter fra 43 gymnasier over hele Danmark til en international weekend med fokus på sprog.
Hirtshals Havn var fokusvirksomhed for de elever, der havde valgt engelsk som deres udgangspunkt. Andre sprog på campen inkluderede fransk, spansk, tysk, italiensk og kinesisk.
Sprogcampen forløb over 3 dage, hvor eleverne via workshops og præsentationer skulle tilegne sig information og viden om de udvalgte virksomheder. Hirtshals Havn holdte lørdag middag et mindre foredrag for ca. 35 studerende omkring havnen, dens set-up og udvikling over årene.
Eleverne havde herefter de følgende dage til at forberede en case og præsentation af Hirtshals Havn på en messe, som derefter skulle evalueres af dommere og andre engelsksprogede deltagere.
Administrerende direktør for Hirtshals Havn, Jens Kirketerp Jensen, var yderst positiv med deltagelsen: »Da vi blev spurgt om vi kunne tænke os at deltage i Sprogcamp 2017, sagde vi straks ja. Sprogcamp er et vigtigt initiativ, og vi kan selv i vores lille organisation mærke, at verden bliver mere og mere international. Hirtshals Havns hovedmarkeder har tidligere ligget i Norge og Skandinavien generelt, men i løbet af de senere år, er vi ligesom mange andre begyndt at bevæge os længere ud i verden, og vi kan mærke at engelske bliver en stadig større del af hverdagen. Derudover var det interessant at se nogle af de tanker eleverne havde gjort sig om Hirtshals Havn og havnens fremtidige udviklingsmuligheder – et par ideer gav stof til eftertanke, og det er ikke utænkeligt, at vi vil se lidt nærmere på disse muligheder i løbet af året.«
Det er sjette år i træk, der bliver afholdt Sprogcamp, og Hirtshals Havn var én blandt seks virksomheder, som eleverne kunne vælge som udgangspunkt for deres case. Foruden Hirtshals Havn var også Lego, Ecco, Polar Seafood, EXPO-NET og Fynbo Foods repræsenteret på campen.