Efter den tragiske kæntring ved indsejlingen til Hanstholm Havn søndag, hvor et lokalt fiskefartøj kæntrede i hårdt vejr og en fisker mistede livet, har redningsstationen i Hanstholm valgt at dele deres egen beretning om redningsaktionen.
Beretningen, som bringes nedenfor i sin fulde form, giver et sjældent og ærligt indblik i det dramatiske forløb, hvor redningsfolk, havneassistenter og frivillige kæmpede side om side i høje bølger og mørke for at redde besætningen.
Initiativet til at gå offentligt ud med beretningen fortjener respekt – ikke blot for indsatsen på havet, men for ønsket om åbenhed og forståelse af, hvad der faktisk udspillede sig den aften.
Her er redningsaktionens beretning: (facebook)
Kl. 20.30 bliver vi ringet op af Hanstholm Havnevagt og informeret om, at et lokalt fiskefartøj, som var på vej ind i havn, havde fået motorstop ca. 400 meter udenfor ydremolerne (hvilket er en meget meget alvorlig melding i de vejrforhold som var udenfor molerne).
Vi afgår med C.B. Claudi mod fiskefartøjet og klargør slæbetrosse og PLT-kanonen (pneumatisk linekaster) i håb om, at vi kunne få fat i fiskefartøjet inden det ramte stensætningen. Det nåede vi desværre ikke, men sejlede så tæt på fiskefartøjet (som de 7-8 meter bølger tillod) Vi var klar til at gøre et forsøg på at få etableret en forbindelse med vores slæbetrosse i håb om at kunne bjærge fiskefartøjet ind i læ i ydrehavnen, så vi kunne evakuere besætningen (skibet tog vand ind nu).
Det lykkedes desværre heller ikke eftersom besætningen på fiskefartøjet, ikke havde nogen som helst mulighed for at gå på dækket og tage imod trossen og kastelinen (de blev kastet frem og tilbage op imod molen).
På daværende tidspunkt lå fiskefartøjet meget lavt i vandet og var blevet kastet og slynget længere ind ad østre ydremole og var kommet ind på meget grund vand (4-5 meter). C.B. Claudi har en dybgang på næsten 3 meter, så vi kunne ikke komme ind til den nødstedte kutter.
Vi sadlede om og vurderede, at vi kunne gøre mere gavn ved at sejle ind i ydrehavnen og sætte folk af, så de kunne kravle op og ud på molen/stensætningen med kasteline udstyr i et forsøg på at redde fiskerne fra det synkende fartøj (mens vi ventede på en redningshelikopter fra Ålborg)
Fire redningsmænd blev sat af og hastede ud på molen med PLT-kanoner (Pneumatiske linekastere). Der var rekvireret yderligere assistance i form af flere redningsfolk og vores Unimog (og selvfølgelig ambulancer, lægebil, politi og havneassistenter med gummiged/lys)
Det lykkedes redningsmændene at få bjærget to af fiskerne, som lå i vandet op på molen/stensætningen (i samarbejde med havneassistenter og private, som var kommet til)
Vindmølle Supply-fartøjet »Symphony« stillede arbejdslys, Ikaros kasteliner og mandskab til rådighed, sammen med Hanstholm Havn, så rednings arbejdet blev lidt lettere, men det gav knubs til de redningsmænd, som gik ned i vandlinjen for at samle fiskerne op (pga store bølger blev de kastet ind mod stensætningen)
Det lykkedes samtidig for redningshelikopteren at bjærge de to fiskere, som klamrede sig til vraget af fiskefartøjet, længere ude på molen
Kl. 21.40 var alle fire fiskere bjærget i land og bragt ind i de ventende ambulancer, men den ene fisker havde desværre mistet livet under redningsaktionen
ÆRET VÆRE HANS MINDE
Kl. 23.50 gik de sidste redningsmænd hjem fra stationen, godt brugte og slidte.