Islands HB Grandi er at se nærmere på, hvad der sker med Fisk Seafood beslutning om at installere et potentielt revolutionerende isfrit-system på en trawler.
Under isfisk messen, i slutningen af September, UndercurrentNews rapporterede Fisk er at have sin fartøj Malmey nudstyret på et polsk værft med et nyt system fra 3X Teknologi og søsterselskabet Skaginn, hvilket betyder, at det ikke behøver at bære is om bord , genererer omkostningsbesparelser og kvalitetsforbedringer.
I begyndelsen af september HB Grandi annonceret planer om at have tre nye frisk fisk trawlere bygget af tyrkisk skib byggefirma Celictrans Deniz, hvoraf den første skal ankomme maj 2016.
HB Grandi har ikke besluttet, om den vil anvende isfri-system på disse nye skibe, siger administrerende direktør Vilhjalmar Vilhjalmarson.
“Jeg tror, vi vil vente til efter Malmey har haft et par ture,” sagde han “Vi håber at kunne se resultaterne af dette fartøj, som vil være klar i slutningen af året. Det kunne tilbyde en stor besparelse og en øget effektivitet. ”
Malmey, bliver i øjeblikket renoveret på et polsk værft, skal være udstyret med den nye teknologi i tide at begynde at fiske i januar, fortæller Skaginn CEO Ingolfur Arnason til UntercurrentNews
På forsiden af det, det 3X / Skaginn “Rotex Superchill” systemet passer ind i HB Grandi model.
“Vi kan ikke øge vores volumen, så vi fokuserer på at maksimere værdien af vores fangst,” Vilhjalmarson
Daniel Niddam, en salgschef med 3X, taler til understrøm under isfisk messe, sagde systemet er designet til at gøre netop det.
Brug ROTEX Superchill om bord blødning og køleanlæg, kan holdbarheden af produktet fordobles, fordi det bringer fiskene ned til -1 grader Celsius i en time og ti minutter, mens afkøling fisk i is til nul grader kan tage så længe som to dage sagde Niddam.
“Man kan forestille sig fordelene ved forarbejdning og transport af fisk uden is. En af de store aspekter er også miljøet; hvis du tager hele det volumen og vægt af is i transportsektoren i dag, kan du tage mange lastbiler væk fra vejen og spare plads og omkostninger i luft båret fragt, “sagde han.
“Dette er, hvad alle de kaptajner og virksomheder i Island taler om,” sagde Niddam.
Ved ikke at bruge is, fisk kvalitet forbedres, fordi der er mindre pres på fisk og blå mærker, og der er mindre vægt for skibet at udføre og ryg, hvilket giver øget brændstoføkonomi. Fisk havde til opgave designerne med at udvide fartøjets fangst periode med tre dage samt finde en måde at øge holdbarheden og forbedre fisk kvalitet.
De vigtigste fordele ved systemet er, at indlæsningstiden er gemt, og der er ingen grund til at købe is, sagde han.
På grund af den manglende is, vægten om bord, er den korrekte vægt til at kommunikere til markedet og forarbejdning og myndigheder, og der er da ingen grund til at veje fangsten i land, siger Niddam.