Det beskriver Altinget Maritime i en artikel fredag, der fremhæver de udfordringer, danske havne står over for med langsomme godkendelses-processer til oprensning af sejlrender og udvidelse af havneanlæg.
Jakob Svane fra Danske Shipping- og Havnevirksomheder argumenterer i netavisen, for hurtigere godkendelsesprocedurer og en mere enkel tilgang til tilladelser for at undgå tab af ordrer og arbejdspladser.
Situationen beskrives ved at sammenligne den med et scenario, hvor DSB skulle have tilladelse til at fjerne blade fra skinnerne for at fortsætte togtrafikken. Det fremhæver den tid og omfattende miljøundersøgelser, der kræves for tilladelser til oprensning og »klapning« af havnene.
Det pointeres, at disse procedurer skaber konflikter, da flere havnevirksomheder har måttet afvise opgaver og ordre på grund af manglende oprensning af sejlrenderne.
Det understreges også, hvordan disse forsinkelser kan true forsyningssikkerheden og potentielt føre til tab af arbejdspladser og forhindring af udvikling af grøn energi som havvindmøller.
Svane argumenterer endvidere for en mere generel tilgang til godkendelser og spørger, hvorfor man overhovedet skal have tilladelse til at holde sejlrenden farbar, når det er en samfundsrelevant infrastruktur. Han foreslår, at oprensningen burde kunne håndteres gennem generelle krav frem for enkeltvise godkendelser og at processerne bør accelereres for at sikre landets forsyningssikkerhed.
Du kan her læse Miljøstyrelsen’s forklaring [»Hvorfor klapper man havbundsmaterialer fra havne i havet?«](https://mst.dk/erhverv/groen-produktion-og-affald/klapning/hvorfor-klapper-man-havbundsmaterialer-fra-havne-i-havet)