En norsk undersøgelse slår fast, at mikroplast-problemet er kæmpestort, når der hvert år i gennemsnit slides næsten to kilo mikroplast af hvert bildæk – dæk-slid der for den altovervejende del, ender i vores vandmiljø.
Det er forskere fra Norsk Institut for Vandforskning (NIVA) der har set på, hvilke tiltag man skal overveje udi fremtiden, for at mindske dækslidet og dermed hindre den store udvaskning af mikroplast til vores omkringliggende farvande og have.
Forskersonen.no skriver at omkring 3,7 millioner personbiler og tunge køretøjer i 2020 sled dækkene op på de norske veje. Det er tal fra Norges Statistik, der i opgørelsen fandt, at der blev kørt mere end 40 millioner kilometer ialt.
En trafik, hvor det er almen kendt at summen af denne kolossale trafikmængde, ikke er en uvæsentlig forurenings-faktor, da den også omhandler luft- og klima- samt miljøforurening.
Det er måske mindre kendt, at vejtrafikken peges på som én af de største kilder til spredning af mikroplast til miljøet. Faktisk tegner vejtrafikken sig for hele 42 procent af alle mikroplastik-emissioner fra land, ifølge et skøn fra Mepex og Norsk Institut for Vandforskning (NIVA).
De norske forskere har beregnet, at omkring 8.300 tons mikroplast frigives fra vejene hvert år, baseret på tværfaglige skøn. Blandt andet fra beregningsskøn omkring vægttab mellem nye og brugte bildæk. Skøn der viser, at slid på bildæk alene tegner sig for omkring 85 procent af mikroplastik-emissionerne fra vejene.
Mikroplasten ender i havmiljøet ved regnskyld, ved at Vej- og tunnelvand urenset løber ud i nærmeste vandløb eller fjord.
Med andre ord efterlader hvert køretøj i gennemsnit 1,9 kilo mikroplast på de norske veje om året. Tunge køretøjer efterlader mere end lette personbiler. Samtidig siger bildæks-fabrikanterne Goodyear og Pirelli, at elbiler slider mere på bildæk end biler der drives med forsille brændstoffer, fordi de er tungere og har større accelerationshastighed.
Mikroplast i Oslofjorden
Al denne mikroplast bliver dog ikke ret længe på vejene. Det skylles relativt hurtigt udi vandmiljøet. I Øst-Norge sørger det store nedbørsområde omkring Oslo for, at de mikrosmå dækafslid bliver transporteret ud i Oslofjorden. Det er en kendt sag, at Oslofjorden er under hårdt pres, men viden om mikroplastens påvirkning af havmiljøet er endnu mangelfuld.
Tidligere har NIVA’s forskere, på vegne af den norske Miljøstyrelse, set på mikroplastpartikler ophobning i muslinger fra Akershuskaia. Her blev der fundet mulige bildækpartikler. Partiklerne som kan forårsage fysiske skader, men også skader ved partiklernes kemikalierindhold, der kan påvirke dyrene negativt.