Med Amanda Seafoods køb af varemærket Glyngøre, bliver Frederikshavner-firmaet ca. 20 procent større efter handlen med Orkla Foods Danmark. Opkøbet kommer få måneder efter, at Amanda Seafoods købte Bornholms, der producerer torskerogn.
Direktør siger i en kommentar til handlen, »Nu har vi samlet en række af de allerstærkeste klassiske varemærker indenfor seafood. Med så mange stærke heste bag vognen har vi for alvor muligheden for at genskabe et positivt fokus på fisk- og fiskekonserves. Vi når op på et helt nyt niveau, og vi glæder os utrolig meget til at bygge et kraftcenter op med produktudvikling, konceptudvikling og innovation.
Samtidig ser Amanda-direktøren muligheden for endegyldigt, at stå endnu stærkere i market for dåsetun. Det marked har væremærket Glyngøre haft en særstilling hos danskerne, som deres foretrukne.
Det nye bliver silden, som Amanda selv producerede på glas for snart 14 år siden, dengang fravalgte man silden og derfor kan man nærmest kalde det en relancering og dermed en helt ny kategori for Amanda Seafoods, igen at handle med silden.
Orkla Foods Danmark begrunder i deres kommentar til salget af varemærket Glyngøre med, at virksomheden vil fokusere på prioriterede vækstområder og har derfor valgt at trække sig ud af dette marked. Med handlen overtager Amanda de aftaler, som Glyngøre har med forskellige leverandører.
Ambitionen for Amanda, der er ejet af norske Seafood koncern Insula, er at hæve markedsandelen i konserveskategorien, der med opkøbet af Glyngøre og Bornholms, ligger på 24 procent til en gang ud i fremtiden at ramme 40 procent. Dvs. Amanda´s interesse for opkøb ikke er indstillet og tilfredsstillede med det sidste opkøb.