Direktør for Rederiet Asbjørn Selsbane i Lødingen i Norge Andreas Hansen, fortæller at udviklingen, siden deres sidste nybygning for små 12 år siden, har været enorm og rederiet har derfor prøvet at tage højde for, i udviklingen og planlægningen af den nye trawler, hvorledes fremtiden eventuelt kunne forme sig.
Fartøjet er forberedt til at kunne levere alt fra levende fangst til frossen fisk og der er taget særligt hensyn til at man kan udnytte biprodukterne på en helt ny måde. Der bliver fremover nu mulighed for at fryse både lever og rogn om bord, fortæller administrerende direktør Andreas Hansen til det norske blad Vesterålen.
Trods en stor indsats for at sikre sig mod alle mulige forhold og risici samt gennemtænke alle mulige forhold i og omkring fremtidens fiskeri, er skroget blevet en del forsinket ved det litauiske Værft og er først her mellem jul og nytår blevet svejst færdigt og malet. Om et par dage starter slæbeturen til Karstensens Skibsværft i Skagen for den endelige aptering og udrustning.
Den nye trawler går ind og erstatter rederiets lidt ældre fartøj ”Julianne III”, som nu er sat til salg. Kvoterne flyttes over på nyerhvervelsen, hvilket betyder at der fortsat vil blive fisket sild, makrel, torsk, sei og kuller. For at sikre en alsidighed i fiskeriet, er fartøjet også forberedt på at udvide kapaciteten knyttet til hvidfisk området, fortæller Andreas Hansen.
Det norske rederi Asbjørn Selsbane A/S regner med at nybygningen, på 55 meter og 13 meters bredde, vil blive afleveret allerede til maj / juni i år.
Kilde: Bladet Vesterålen og Karstensens skibsværft
FiskerForum.com