The Autorité de Régulation Professionelle de la Publicité (ARPP), den franske reklame myndighed, erklærede i dag, at reklamer fra det franske firma Intermarchér har været misvisende i deres påstande om bæredygtighed og er blevet beordret stoppet.
ARPP advarer også mod risikoen for vildledning af forbrugeren, da Intermarchèes eget label ”Responsible Fishing”, også ligger for tæt på MSC (Marine Stewardship Councils mærke.
EU’s Fiskerikommissær Maria Damanaki kommenterede dette, ”jeg deler de samme synspunkter, som de europæiske forbrugerorganisationer, som netop lægger stor vægt på at forebygge falske bæredygtigheds mærker. Intermarche sagen er et bevis på at præcise regler på området bør være åbenlyse for enhver og at en bedre information til forbrugerne gennem mærkning, ligeledes er en af de vigtigste mål i kommissionens forslag om en fælles mærknings ordning for fisk og akvakultur produkter, som er en del af reformen af den fælles fiskeripolitik.
Kilde: EU Kommissionen
FiskerForum.com