I den svenske bog om ståltrawlere, der netop er udgivet, om svensk fiskeri fra sidst i halvtredserne til midten af tresserne, støder man på mange gode historier.
En af disse finder man først i bogen, historien der handler om tilblivelsen af ståltrawleren LL827 Tistelön fra Åstol, som ligger på Sveriges vestkyst lige nord for Göteborg. Den 9. februar 1961 blev Tistelön søsat fra det dengang knapt halvfjerdsårige skibsværft Bolsønes Verft på Fuglsetneset ved Molde Fjorden i Norge.
Fartøjet fiskede de kommende år med bund- og flydetrawl primært i Skagerrak og Nordsøen og fik sin første større overhaling i 1966 med sandblæsning og metallisering af hele skroget ved Mollösunds Mekaniska Verkstad. Trawleren var nu blevet til GG827 (tidligere LL827).
Efter endt værftsbesøg var GG827 Tistelön kort efter ude for en hændelse, der nemt kunne have gjort en ende på det dengang kun 5 år gamle skib. For at få sandblæst så meget af skroget som muligt havde man tømt brændstoftankene lige tilpas, til at skibet, som ikke skulle op på slæbestedet for en kølhaling, kunne få så meget af skroget sandblæst, som overhovedet muligt, mens det lå i vandet. Da trawleren, efter endt metallisering stævnede ud, havde der i brændstoftankene samlet sig kondensvand, som blev blandet med dieselolie, så da Tistelön lige var kommet fri af kystlinien ved kyrkesunds Rænna, stoppede motoren. Den kraftige vestenvind fik herefter Tistelön til at drive faretruende ind mod klippeskærene langs svenske kysten. Kun med en feberredning af skipperens søn undgik skibet en skæbne værre end døden.
I 1968 blev Tistelön handlet over på danske hænder til skipper Keld Sørensen, Hirtshals for en pris på kr. 812.500 og med hjemhavn Hirtshals HG 270. I 1975 blev Tistelön forlænget til 114,7 fod ved Aalborg Værft A/S, hvorefter bruttotonnage blev på 150 tons.
Skipper Knud Poulsen Hirtshals købte Tistelön i 1982 og blev herefter til HG 370 Dendit fra Hirtshals. Elling & Ejsing A/S i Hirtshals satte ny hovedmotor i 1986 en Caterpillar 3508 på 785 Hk.
Allerede året efter sprang Dendit læk og sank kun 2,5 mil udenfor Skagen, på en tur mellem Hirtshals og Skagen. Skibet var læsset med foderfisk til Fiskernes Fiskeindustri, da uheldet skete. Begge besætningsmedlemmer heriblandt skibets ejer Knud Poulsen, overlevede begge turen i det maj kolde vand.
25. maj 1987 blev Dendit bjærget af Taklift 5 fra Roterdam og sejlet ind til Skagen Havn. Her lå trawleren i næsten nitten måneder til året efter den 22. december 1988, hvor Bent Lodberg Kristensen (søn af skibsbygger Ernst Kristensen fra Johs. Kristensens Skibsværft) købte trawleren for kr. 451.000. Skibet blev til RI 370 og blev ved værftet i Hvide Sande fuldstændigt bygget om. En nødvendighed, da der på det tidspunkt i Danmark var forbud mod at bygge nye fiskefartøjer.
Fiskeskipper Gert Skjold Nielsen i Esbjerg købte den 1. november 1989 Dendit for 9,8 mio. kroner og navngav fartøjet Kathrine Skjold E 306 og skibet havde nu fået en ny bruttotonnage på 296 tons og en samlet længde på knap 35 meter.
Seks år senere solgte Skjold trawleren til tre esbjergensere for 10,5 mio. kroner, som navngav trawleren Lands End E 439 og igen blot tre år senere, blev trawleren igen handlet denne gang til Hans Espersen Esbjerg og forblev Lands End men med E 439 A/S. I 2003 overgik ejerskabet af Lands End til rederiet Okrama E 532 APS igen med Hans Espersen Esbjerg som manden bag ved. Og igen tre år senere fusionerer selskabet med Iona E 187 A/S Esbjerg, som senere samme måned solgte fartøjet til Dan Ship International (H. Smedegaard) for 700.000 danske kroner. Stadig i 2006 sælges skibet til JSC Sedija i Klaipeda Litauen og får navnet Leona KL-768.
Den sidste handel i 2007, med det på det tidspunkt 46 år gamle fartøj, blev til JSC Banginis fra Klaipeda i Litauen med navnet Tovä KL-788 som her i 2012 stadigvæk ejer fartøjet.
Det tidligere Tistelön har nu igennem mere end 50 år samlet fiskerihistorie fra de Skandinaviske og de Baltiske lande, og man kan nu sidde tilbage, lidt klogere og med en fornemmelse af at have gennemlevet fiskeriets guldalder gennem den svenske ståltrawler bog.
Køb bogen som kun forhandles af FiskerForum.dk i danmark på nedennævnte link og få de gode historier genfortalt, der omhandler en vigtig epoke i svensk fiskeri.
FiskerForum.com