Fiskeriet risikerer at miste 1.600 direkte arbejdspladser, understreger fiskernes organisationer og mener det direkte er torskedumt, at indføre CO2-afgift i fiskeriet, når erhvervet ikke har muligheder for en grøn omstilling, som det ser ud nu.
Vreden er følelig i fiskeriet for tiden. Andre lande hjælper deres fiskerier ovenpå de vanvittig høje brændstofpriser man oplever for tiden, pga. krigen i Ukraine og eftervirkningerne af Corona-pademien – men vores Fiskeriminister har sammen med den socialistiske venstre-fløj besluttet, at selvom fiskeriet kun udleder 1 procent af Danmarks Co2 (kuldioxid), og man allerede for nuværende har reduceret udledningen med 62 procent, så skal man alligevel straffes med en Co2-afgift pr. liter brændstof.
Problemet er, at når man allerede har skåret i forbruget og allerede har gjort mange tiltag økonomisk, fra fiskernes side, for at nå klimamålene for erhvervet i 2030, så opfattes Co2-afgiften, som en ren chikane af erhvervet og en ren straftold, der risikerer at lukke hele fiskeri-branchen ned – det er simpelthen dråben der får bægeret til at flyde over. Eller sagt på en anden måde. Brændstoffet er dyrt nok i forvejen, så flere fiskere allerede har besluttet ikke at tage på havet for at fiske og kommer der så oveni dette, en ekstra afgift pr. liter brændstof, så skal der komme en usandsynlig stor prisstigning på fisk og skaldyr, for at få dette omkostningsregnskab blot til at gå i nul – Et andet problem er, at prisen for fisk bliver så uoverkommelig stor for forbrugerne, at ingen har råd til at købe dem.
At pålægge en Co2-afgift, uden at stille andre grønne alternative brændstof-muligheder til rådighed, er en nederdrægtighed overfor et erhverv, der lydhørt og løbende har tilpasset sig de forskellige Regeringers anbefalinger. Men med Socialdemokratiets seneste forslag, der alle kun går én vej, uden at lytte til erhvervene, så er en lukning af produktions-Danmark nært forestående. Særligt når man stiller en Co2-afgift i udsigt, uden erhvervet har mulighed for at skifte til en anden teknologi eller et andet brændstof. Så erstatter man i virkeligheden ordet afgift med et andet dansk ord, der nok mere præcist rammer hvad dette egentlig handler om – en ekstra Skat på et erhverv, der er låst mht. andre muligheder.
Stik imod det, de rød/grønne socialist-partier i Danmark sikkert har kalkuleret med, så vil en Co2-afgift istedet betyde, en mulig og øjeblikkelig lukning af en tredjedel af fiskeri-erhvervet eller mere kreativt, at fiskerne fylder brændstof på i andre lande eller tanker til søs. Ingen af disse løsninger giver ekstra penge i statskassen, men vil istedet betyde en øget import af fisk og skaldyr fra lande langt fra Danmark, der ikke har denne fuldstændigt vanvittige afgiftspolitik og som ikke straffer et fødevareerhverv, der er helt essentielt og væsentligt i forhold til vores nuværende fødevaresituation.
I andre lande kigger man på fødevareproblematikken på en helt anden og anderledes konstruktiv måde. Hvor man i Danmark, fra Regeringens og dens støttepartier’s side, nærmest står i kø for at belægge dissse fødevareproduktive erhverv med flere »afgifter og miljømæssige benspænd«, så erhvervene kun kan snuble og vælte omkuld rent økonomisk.
I fiskeriet kan man ikke bare lægge afgiften ovenpå prisen på fisk
I andre erhverv kan man gøre sig selv »skadesløs« ved at lægge Regeringens afgifter ovenpå prisen (så forbrugerne betaler) – det kan man bare ikke i fiskeriet – for her sælges fangsten til den højestbydende på en auktion. Derfor er flere fiskere da også ude med, at denne afgift kun kan betales af fiskerne selv og besætningen ombord. Eksempel en almindelig trawler vil have en merudgift pr. år på ca. 1,8 mio kroner hvilket svarer til, at hvert besætningsmedlem ombord vil går brutto 75.000 kroner ned i løn om året, for det samme stykke arbejde vel og mærke. Hvilke andre lønmodtagere med en almindelig løn og daglig husholdning med børn, kan tåle en sådan lønnedgang i disse tider hvor inflationen kun ryger i vejret måned for måned.
Flere borgmestre fra de nordjyske og vestjyske havnebyer, undre sig da også over S-Regeringens udspil på fiskeriområdet og mener der må være tale om en fejl. For det der vil ske for dét fiskerierhverv der i forvejen er særdelse hårdt ramt, med de høje energipriser, vil betyde »Game Over« for de fleste fiskefartøjer.
Noget andet er, at netop denne afgift i lige netop dette erhverv ikke gavner miljøet overhovedet, snarere tværtimod. For stopper fiskeriet i et lille land som Danmark, så vil fisken blot komme fra lande, der ikke har den samme restriktive afgiftspolitik overfor deres erhverv. Co2-afgiften gavner altså ikke miljøet, men skæpper godt i den Socialdemokratiske afgifts-skuffe, hvorfra de så rundhåndet kan deles ud igen til alt andet end de produktive erhverv. En velfærdsmodel der i høj grad er præget af omfattende omfordeling og en ekstremt høj skatteprocent.
Så opfordringen fra Fiskeriet er da også helt klar – tænk jer nu om inde på Christiansborg. Danmark kan ikke tåle endnu en »Mink-aflivning«.
Fiskerne: »Vi lukker og slukker« hvis Regeringen får held af deres Co2-afgift
ANNONCER