Det er 3F på Transportområdet, der med godt 1.000 fiskere har indgået ny overenskomst. Den byder både på stigninger i løn samt pension og som noget helt nyt, mulighed for at blive voksenlærling.
Lønstigningen blev på to kroner i timen pr. år i overenskomstperioden, dertil et højere pensionsbidrag til en fælles fond finansieret af arbejdsgiverne og som et helt nyt tiltag, muligheden for voksenlærlinge i fiskerierhvervet på det der kaldes gunstige vilkår.
Den 3 årige overenskomsten er indgået med 3F´s Transportgruppe og Danmarks Fiskeriforenings Producent Organisation samt Danmarks Pelagiske Producentorganisation
3F er stolte af aftalen
I fagbladet 3F transportgruppe siger forhandlingssekretær Karsten Kristensen, »Jeg er rigtig stolt af aftalen. Samlet set er det en rigtig god overenskomst. Det nye og helt store er muligheden for at kunne gå i voksenlære. Det sker til den løn, som de andre ansatte fiskere får på skibet. Det vil betyde flere faglærte og en styrkelse af erhvervet, hvilket vi har kæmpet for i fire-fem år,« kommer det til slut fra forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe, der samtidig roser forhandlingsklimaet meget og ikke mindst aftalen om en fælles fond, der finansieres af arbejdsgiverne til projekter, der kan styrke erhvervet, som feks. faglige arrangementer, lærlingetiltag og arbejdsmiljøtiltag.
Danmarks Fiskeriforening er også tilfredse med overenskomsten.
Hertil svarer Ole Lundberg fra Danmarks Fiskeriforenings Producent Organisation, »Overenskomsten ligger på et fornuftigt niveau og med en fornuftig udvikling, og vi er glade for indførelsen af muligheden for voksenlærlinge. Vi er spændt på, hvor mange der vil benytte sig af ordningen de kommende år,« slutter Ole Lundberg.
Garantilønen stiger for fiskerne
Fiskernes garantiløn stiger med to kroner i timen første gang pr. 1. marts i år, hvor den stiger til 165 kroner i timen. Normalt får fiskerne mere i lønningsposen, fordi de får løn i form af part i fangsten.
Fisker skibet godt og tjener mange penge, smitter det af på fiskerne som også får flere penge med hjem. Men ved et dårligt fiskeri med en mindre god fangst, eller i tilfældet hvor skibet har ligget stille i måske fem dage uden at fange noget, er fiskerne sikret garantibetalingen.
Fiskernes aftaler om løn kan således ikke sammenlignes med de aftaler, der gælder i chauffører og lagerarbejderes overenskomster.