I en tid, hvor demokratiet trues af misinformation, står dansk fiskeri over for en ny trussel med nærmest uoverskuelige samt indviklede regler og forordninger, med ikke mindst en kommende CO2-afgift på diesel. Det giver en stigende usikkerhed om, hvordan denne afgift kan påføre erhvervet uoprettelig skade, så nu er det på tide at rejse spørgsmålet om rimeligheden og retfærdigheden i denne afgift (skat).
Fiskeriets og andre fødevareerhvervs råb er ellers tydelige nok, når vi hører det fra vores naboer i syd, som Frankrig, Tyskland, Belgien, Ungarn og Polen, hvor uretfærdige afgiftsstigninger og bureaukratiske regler også gør livet uudholdeligt og direkte surt for erhvervene. Her er det kommet til direkte konflikt med blandt andet landbruget, der her efterlyser dialog istedet for myndighedernes diktat.
Erhvervene fortjener mere end blot en afgiftsregn. I stedet fortjener fødevareerhvervene en retfærdig og afbalanceret tilgang til fremtiden.
Danske fiskefartøjers Co2-udledning og kursen mod klima-neutralitet
Fiskeriet står for mindre end én (0,7) procent af Danmarks CO2-udledning, og alligevel vil SVM-Regeringen påføre erhvervet nye grønne afgifter. Fiskerne ser det som en dødsdom af erhvervet. Selvom fiskerierhvervets Co2-udledning er faldet mere end 60 procent siden 1990 (målet er 70 procents reduktion inden 2030). Et fald der skyldes nedgang i fiskeriaktiviteten og en strukturændring mod færre, men større og mere energieffektive fiskefartøjer, så er SVM-Regeringen åbenbart urokkelig i deres »beskatning« af erhvervene.
Når fiskefartøjerne bliver klimaneutrale vil hele fiskeri-erhvervet være klimaneutralt, da der som bekendt ikke er udledninger fra havets fisk og skaldyr. Endvidere er fisk en vigtig del af en klimavenlig kost. Fisk er nogle af de sundeste og mest klimavenlige proteiner, man kan spise.
Udfordringen for fiskerierhvervet er deres udledninger fra fartøjerne og hvordan disse gøres klimaneutrale uden det går ud over konkurrenceevnen og denne svækkes markant.
En høj og ensartet CO2-afgift er utvivlsomt en god samlet løsning for det danske samfund, som sikrer at reduktionerne finder sted, der hvor det er mest effektivt at reducere. Men fiskeriet har imidlertid meget høje reduktionsomkostninger, og en CO2 – afgift inden for en 2030-horisont kan istedet risikere, at blive en ren skat på erhvervet med en begrænset eller slet ingen målbar klimavirkning.
Spørgsmålene trænger sig på, for hvorfor skal fiskerierhvervet så alligevel bære denne ekstra byrde, især når de teknologiske alternativer er yderst begrænsede eller i bedste fald slet ikke tilgængelige endnu? Det er på tide at udfordre den automatiske tilgang til afgifter og overveje alternativer istedet.
Den folkelige debat skal i højere grad fokusere på behovet for en retfærdig og afbalanceret tilgang til CO2-afgifter. Spørgsmål om, hvorvidt afgifter er den mest hensigtsmæssige løsning, bør også udfordres og udforskes. Det bør istedet prioriteres, at finjustere teknologierne i fiskeriet, for at opnå yderligere forbedringer – Det bør være gulerod istedet for pisk.
FiskerForum.dk