Det er Kirkbi, Lego-familiens private investerings- og holdingsselskab, der med denne investering i det islandske selskab Kerecis’s miljømæssig og bæredygtige teknologi, vil hjælpe i tusindvis af patienter med brændt eller beskadiget hud.
Det skriver det islandske selskab Kerecis i en pressemeddelese
Her oplyser man, at KIRKBI har ledet en finansieringsrunde på 100 mio dollars (734,2 mio Dkr) for Kerecis®. En islandsk virksomhed, der er banebrydende indenfor brugen af fiske-skind og fedtsyrer, på et globalt ekspanderende markeder, for cellulær terapi og infektionskontrol.
Finansieringsrunden blev støttet af flere eksisterende aktionærer, herunder Emerson Collective og de islandske pensionsfonde Brú Pension Fund og LSV.
Finansieringsrunden vil accelerere virksomhedens vækst og udvikling af de næste generationer af dets patenterede medicinske fiskeskinds-produkter hentet fra bæredygtige fiskepladser nær polarcirklen.
KIRKBI, der er førstegangs-investor i Kerecis, investerede 40 mio dollars (293 mio Dkr) i bytte for udstedte Kerecis-aktier. Medinvestorer bidrog med yderligere 20 mio dollars (146 mio Dkr) ligelede i aktier. 10 mio dollars (73 mio Dkr) af eksisterende konvertible gældsbreve blev konverteret til egenkapital og Silicon Valley Bank leverede en forlængelse og forøgelse af virksomhedens eksisterende revolverende kreditfacilitet til 30 mio dollars (220 mio Dkr). Efter investeringsrunden er værdiansættelsen af Kerecis 620 mio dollars (4,5 mia Dkr.).
Kerecis er en yderst innovativ virksomhed
»Virksomheden har opbygget en succesfuld virksomhed, der transformerer fraskær og andet materiale fra fiskeindustrien, til unikke medicinske produkter,« forklarer Niklas Sjöblom, Senior Director fra KIRKBI. »Vi er især inspireret af virksomhedens tilgang til bæredygtighed, da vi er ansvarlige investorer og ejere. Vi er glade for at støtte virksomhedens fortsatte vækst og strategiske målsætninger for at forbedre patienternes resultater.«
I en kommentar siger Fertram Sigurjonsson, grundlægger og administrerende direktør for Kerecis. »Denne finansiering og med det nye partnerskab med KIRKBI, er et stort skridt fremad for Kerecis, og vi er virkelig motiveret af den investering, KIRKBI og de andre deltagere foretager,« siger direktøren og peger videre på, at når vi fortsætter med at vokse, vil vi være i stand til at hjælpe tusindvis flere patienter rundt om i verden med vores bæredygtige produkter. Det er vores mission at blive verdensledende inden for vævsregenerering ved bæredygtigt at udnytte naturens egne produkter,« tilføjede han.
Den islandske virksomheds medicinske fiskeskindsprodukter har vist sig at være afgørende for at forbedre patienternes velbefindende og livskvalitet.
Omsætningen stammer hovedsageligt fra salg i tre adskilte markedssegmenter: private sår-centre, der behandler diabetiske og andre kroniske sår, brandsårscentre og operationsstuer på hospitaler. Salget på tværs af alle tre segmenter er steget i løbet af det seneste år med nye produkttilbud, øget efterspørgsel og en strategisk salgsindsats.