Kl. 1022 gik alarmen på Hanstholm redningsstation her til formiddags – “brand i fiskefartøjet HM119 Sølyst 6 mil nord for Hanstholm” lød meldingen på.
Få minutter senere gik fortøjningsenderne på LRB 2 som nu var på vej imod positionen hvorfra opkaldet var kommet. Indenfor de samme minutter afgår ligeledes CB Claudi, ligeledes Hanstholm, og LRB22 fra Thorup Strand.
Meldingen når også frem til SOK som vælger at sende en helikopter på vingerne. LRB2 skønnes at have være fremme på position ca 20 minutter efter nødopkaldet.
Pieter Fopma, bådfører på LRB2 af Hanstholm, fortæller kort efter at være kommet i havn igen, om den dramtiske formiddag på søen.
“På vej derud kunne vi på lang afstand inden vi når op til skibet se den voldsomme røgudvikling fra branden, og vi er på dette tidspunkt ikke i tvivl at dette er meget alvorligt”, fortæller Pieter Fopma.
Da vi kommer helt op til ham ligger skipperen ved siden af det brændende fartøj iført sin overlevelsesdragt, vi samler ham straks op i redningsbåden, og han virker ved god mod, men selvfølgelig noget rystet over hændelsen.
På nogenlunde dette tidspunkt når helikopteren fra SOK frem til position. Af sikkerheds- og sundhedsmæssige årsager vælger vi at få skipperen fra fartøjet op i helikopteren for et nærmere check fortæller Pieter Fopma, da det skønnes at der være fare for røgforgiftning, men han vurderer dog at det sandsynligvis kun vil være i mild grad da fiskeren efter omstændighederne virkede til at have det godt.
Herefter får redningsbådene branden under kontrol, hvorefter CB Claudi tager det havarede fartøj på slæb mod Hanstholm – omkring kl 1330, hvor brandmyndiger og politi var tilstæde på kajen i Hanstholm hvor de nærmere omstændigheder omkring branden skal udredes.