Det er det færøske skibsværft MEST, der trækker bådebygger-faget helt tilbage til 1898 og som har hovedsæde i Tórshavn og en afdeling på øen Eysturoy, Skála, der nu realiserer planer om at udvide kapaciteten, så man fremover kan opfylde kravene og behovene for den fiskeflåde, de betjener.
Det er som den adm. direktør for MEST Shipyards Mauritz Mohr, ved sidste uges IceFish-udstilling sagde, »Udvidelsen er en simpel nødvendighed, hvis vi skal kunne betjene fiskefartøjerne, der bare bliver større og større.«
Derfor går skibsværftet MEST nu i gang med opførelsen af en ny tørdok på sit værft i Skála, der således fremover, vil være i stand til at rumme og håndterer de største fiskefartøjer, der opererer i Nordatlanten.
Den nye 150 meter lange og 30 meter brede dok vil have en dybdegang på 12 meter og som er planlagt placeret ved siden af den nuværende dok.
»Vi vil i fremtiden være i stand til at håndtere ethvert fartøj, der fisker i denne del af verden. Men samtidig åbnes der nu mulighed for, at akvakultur og offshore samt andre sektorer kan komme til Skála for, at få foretaget reparationer og vedligeholdelse.
For den færøske flåde og måske især for fiskerfartøjerne fra Island og Grønland giver det nu en oplagt mulighed, for at udgå turen til værfterne i Danmark, som de fleste vælger i øjeblikket. De mindre fiske-fartøjer har i forvejen valgt os,« fortæller sagde Mauritz Mohr og forklarer, at en ny dok selvfølgelig repræsenterer en betydelig investering, men alternativet er at blive ladt tilbage i udviklingen og dermed få færre kunder.
»Værftet i Tórshavn har en lang tradition i skibsbyggeri og Skála-værftet’s er endnu længere. Men dette er samtidig næste generation i værftets portefølge og der er tænkt længere end til udelukkende fiskerisektoren. For Akvakultur-servicefartøjerne bliver også større og større og MEST skal i fremtiden også kunne betjene og indfri de behov de efterspørger.
MEST er allerede tæt involveret i den færøske akvakultursektor efter man har udstyret adskillige topmoderne aflusningsfartøjer til Bakkafrost, der servicerer havbrug på Færøerne og Skotland.
»Det er hensigten at have den nye dok klar til drift i januar 2024 – et ambitiøs men også et realistisk mål,« forklarer Mauritz Mohr videre, »Det er et stort og meget komplekst byggeri, med en masse sten og beton involveret og realistisk set, så er det nok mere sandsynligt, at den nye dok først er klar lidt senere på året, men vi sigter stadig mod januar 2024,« fortsætter MEST adm. direktør og siger videre, at i modsætning til den nuværende dok vil den nye dok have nem adgang via det store landområde på den ene side.
»Vi vil være i stand til at køre gaffeltrucks og lastbiler helt op til kajen,« forklarer Mauritz Mohr, »så der bliver meget nemmere adgang, hvilket gør arbejdsmiljøet mere sikkert, men også muligt at arbejde lidt hurtigere.«