Overenskomster er kommet på plads og strejkerne afsluttet – dermed kommer der atter gang i fiskeriet.
De 9 færøske dybhavstrawlere indgik i denne uge ny overenskomst med medarbejderne. Dermed kan skibene atter komme på havet. Formanden for rederne, Marner Lisberg, er ikke fornøjet med resultatet, og siger til færøsk radio, at kunne have tænkt sig en bedre aftale.
Med den indgåede aftale forbedre redernes situation en smule, da de ca. 100 mand som overenskomsten dækker, får en mindre lønnedgang. Magner Lisberg håber at dybhavstrawlerne, vil få en stor andel af den makrelkvote, som den færøske fiskeriminister snart forventes at uddele.
Partrawlerne indgik i ugens løb også ny aftale med besætningerne. Aftalen ligner på mange måder, det er der aftalt for dybhavstrawlerne. Mandskabet skal fremover betale en mindre andel af olieomkostningerne, hvis olieprisen kommer over 3,90 kr.
De fleste lineskibe er atter i gang med fiskeriet efter deres arbejdskonflikt blev afsluttet i sidste uge. Enkelte ligger stadig ved kaj, men gør sig parate. Et af de skibe, som er taget på fiskeri er Váðasteinur, der afsejlede d. 7. februar. Váðasteinur er byget på Mest i Tórshavn i 1977 og tilhører dermed gruppen af de ældste lineskibe på Færøerne.
Arbejdsløshed i Runavik: Kombinationen af dårligt vejr og længerevarende strejke, har sat sig spor i Runavik Havn. I mere end en måned er der ikke losset fisk i havnen og lossefolkene har meget lidt beskæftigelse.
Det er virksomheden Landingarmiðstøðin Kongshavn, der plejer at servicere skibe, der lander i Runavik. Blandt de fartøjer der ofte leverer i havnen er Bakur, Stelkur, Rókur, Lerkur, Heykur og Falkur, par trawlerne Jaspis, Ametys, Polarhav, Stjørnan samt lineskibet Oknin.