Det færøske sildefiskeri er i fuld gang. Men både rederier og besætninger risikerer lavere indtægter efter sommerens voldsomme brand, som satte den pelagiske fabrik Varðin Pelagic i Tvøroyri ud af drift. Dermed er der risiko for, at de to tilbageværende fabrikker ikke har kapacitet nok til at producere gode fødevarer af silden.
Direktøren for den nedbrændte fabrik, Bogi Jacobsen, siger til In.fo, at alt tyder på en god sildesæson for færøske skibe i oktober og november, inden sæsonen for blåhvilling starter i december. Men den nedsatte pelagiske kapacitet på Færøerne kan føre til store problemer:
- Silden skal ikke bare fiskes - den skal også landes og produceres. Her kan der for alvor opstå flaskehalse, nu hvor der mangler en fabrik på Færøerne, siger Bogi Jacobsen til In.fo.**
Frygter kødannelser Han peger på, at kødannelser kan føre til, at mange skibe kommer til at vente længe efter deres tørn til at lande. Dette kan føre til, at kvaliteten på silden forringes. Dernæst kan mange rederier og skippere beslutte at vente med at indlede den næste tur på grund af risikoen for ikke at kunne komme af med lasten.
- Med den store sildekvote (125.597 tons til færøske skibe, red) , som skal fiskes i løbet af kun to måneder - med en fabrik ude af drift - frygter jeg, at en del af silden ender som dyrefoder hellere end som menneskeføde. Det vil betyde en betydeligt lavere pris, siger Bogi Jacobsen til In.fo.**
Som eksempel bruger han skibet Jupiter, som 22. september kom hjem efter makrelfiskeri. De var nødt til at vente med at lande indtil 24. september. Fra fabrikken fik besætningen at vide, at de måtte vente 10 dage med at tage tilbage på fiskeri – ellers ville det skabe problemer for køen af landinger. Noget af det samme frygter direktøren vil gentage sig i forbindelse med det aktuelle sildefiskeri.
Igennem flere år har færøske producenter øget forædlingen af samtlige pelagiske arter. Især når det gælder makrel og sild, men også en stadig større del af blåhvillingen bliver produceret som fødevarer.