Nybygning HG236 Milton

Nybygning HG236 Milton

Nordens flotteste kystfartøj – Hirtshals Havn dannede fredag rammen om overleveringen af HG 236 »Milton«, fra Hirtshals Yard A/S til Berit og Jan Milton Woller.

Et fantastisk vejr med et lige så overdådigt skue over den travle Havn, med det nye kystfiskerfartøj »Milton« på 16,99 meter. Der smukt liggende ved kajen, smykket med flag højt hævet over skibet med det let genkendelige unikke »Vestværftsdesign«. Et design, med en karakteristisk gul farve, et gennemtænkt og topmoderne MSC fartøj, tilrettet fiskeriet efter både konsum- og proteinfisk.

Fartøjet som er blevet til i nært samarbejde med Ove Kristensen fra Vestværftet, hvor hver en centimeter ombord er drøftede og gennemgået, så alt »spillede« fornuftigt sammen, inden Hirtshals Shipyard´s overtog hovedentreprisen til færdiggørelse af »Milton« inden DanFish 2017. Efter Messen vil »Milton« foretage første egentlige fisketur, med Jan Milton Woller (56 år) ved roret og besætningen bestående af Steffan (31 år) og Nikolaj (24 år).

En besætning der nu kan nyde godt af, at skibet sikkerhedsmæssigt er tip-top i orden, med komforten i højsædet. Fuld ståhøjde overalt, der selvom tyngdepunktet ombord er sænket en smule, med et lidt lavere styrhus, alligevel giver fuldt overblik over arbejdsområdet og søen, samt ikke mindst en roligere gang på vandet.

Pilkefiskeriet
Fiskeriet bliver blandet konsum- og industrifiskeri samt et fiskeri, som Jan Milton Woller altid har brændt for, nemlig pilkefiskeriet. Pilke der med det nye fartøj Milton, får installeret 3 maskiner ombord, der hvis dybtvandsfiskeriet efter jomfruhummer, går lidt trægt, hurtigt kan rigges om til et fiskeri med pilke.

Netop fiskeriet på dybt vand, har den nordjyske skipper tidligere haft gode erfaringer med. Her var det dengang mest efter mørksej oppe i vandsøjlen. Men Wollers overvejelser, går også i en anden retning, med et fiskeri efter lyssej mere bundnært og tæt på vrag. Fangsterne herfra forventes på samme måde at give en topkvalitet på fisken med en tilsvarende god afregning. Dertil skal lægges, at fartøjet driver under pilkningen og kun indimellem skal korrigere kursen. Men brændstofforbruget bliver efter beregningerne kun en brøkdel af trawlfiskeriets. Da en korrigering kan klares med en elektrisk styret bovpropel og ikke som tidligere, krævede at hovedmotoren blev startet. En Anderledes måde at tænke fiskeri på, for mængderne bliver selvfølgelig ikke så store, men til gengæld, vil de færre fisk give en væsentligt højere kilo- og afregningspris.

Pilkefiskeriet sættes højt af Jan Milton Woller, for sønnen Allan, fik til opgave at fremstille et skilt, der under navnet HG 236 »Milton« skulle være to pilkekroge, som vender modsat hinanden, men som er tæt forbundne i toppen. Symbolsk og Jan Milton Wollers nye logo, der signalerer at skibet fisker bæredygtigt og fartøjet samtidig også er brændstofoptimeret efter det sidste nye.

Med det store lastrum på godt 93 m3, er der plads til fisken, enten den er fanget som konsum- eller proteinfisk.

Den hemmelige formel
Uden et godt bagland, som Berit Woller og en ligeså engageret besætning, som Steffan og Nikolaj, er dette den hemmelige opskrift og formel på, hvordan man sammen skaber de rigtige gode resultater. Berit Woller fortæller videre til FiskerForum, at i denne tid, hvor Jan Woller, som den første møder på skibet og den sidste der går hjem, uundgåligt er aftner, hvor en træt skipper falder i søvn i stolen. »Det er naturligvis en periode med lange dage, hvor vi får diskuteret detaljerne og idéerne grundigt igennem. Alt skulle jo gerne klappe, når fartøjet endeligt skal igang med fiskeriet. På Spørgsmålet om der var noget specielt ved båden, der skulle fremhæves, var svaret kort og præcist. »Det hele – for sikkerheden er i top og komforten ligeså, så alt i alt er arbejdspladsen, blevet betydeligt bedre og med flere ting, som gør fiskerlivet noget nemmere,« fortæller Berit Woller videre ikke uden stolthed.

Hvilket er med god grund, for værft, entreprenører og underleverandører har alle lagt sig ekstra i selen for at levere et fartøj, i bedste kvalitet samt med en helt uovertruffen finish. Så alle på DanFish International 2017 kan, hvis man slår et smut ned forbi kajen øst for broen i Aalborg Havn, ved selvsyn opleve og se, hvor højt overliggeren er anbragt, af det lokale Hirtshals Yard A/S, i forhold til Woller´s nye »Milton«.

Både Berit og Jan Milton Woller sender også en venlig tanke med en stor takt til alle og enhver, der på den ene eller anden måde har været involveret i byggeriet eller blot som interesserede har fuldt byggeriet.

Vel mødt til DanFish A/S og endnu engang tillykke herfra FiskerForum, til ægteparret Berit og Jan Milton Woller, for det flotte fiskefartøj, der nu i årene fremover kommer til at pryde de danske farvande.