info@fiskerforum.dk +45 60 22 09 46
Facebook Instagram Youtube Twitter Envelope
  • English
Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Siden 1980’erne er bestanden af europæisk ål faldet med omkring 90 procent, og arten er nu klassificeret som kritisk truet. Alligevel er ålen kendt som en sejlivet fisk, der kan overleve både i ferskvand og saltvand – og som gennemfører en af naturens mest imponerende vandringer. foto: FiskerForum.dk

Den europæiske åls kamp for overlevelse

  • november 24, 2025
  • Lars Tornsberg
  • Dato: 24/11/2025
  • kl. 11:10
  • Kilde: FiskerForum.dk
  • Kategori: Fiskearter
  • Tags: Ål
Foto / Video: FiskerForum.dk
  • Fiskerimagasinet.NO - Fiskeri - Teknologi - Fartøy - Utstyr - Marked - Forskning
  • Hook&Net - Hook and Net is a trade journal for the international commercial fishing industry,
  • Proffteiner - teiner fra fiskere til fiskere
  • Polar Expo 2026

ANNONCER

Fra middelalderens hverdagsmad til en af Europas mest truede fiskearter Ålen er en af vores mest fascinerende  fisk. I århundreder har den været en naturlig del af livet i danske vandløb, søer og kystnære områder. I dag er den blevet et symbol på et økosystem i krise.

Siden 1980’erne er bestanden af europæisk ål faldet med omkring 90 procent, og arten er nu klassificeret som kritisk truet. Alligevel er ålen kendt som en sejlivet fisk, der kan overleve både i ferskvand og saltvand – og som gennemfører en af naturens mest imponerende vandringer.

Efter mange år i floder og søer drager ålen ud på en op til 6.000 kilometer lang rejse til Sargassohavet midt i Atlanterhavet, hvor den gyder og dør. Kun dens afkom vender tilbage til Europas vandløb.

Ålen i historie og kultur

I middelalderen var ål så almindelige, at de blev brugt som betalingsmiddel. Husleje og skatter kunne betales i bundter af ål – såkaldte “stænger” á 25 fisk. Selv i Domesday Book fra 1086 nævnes ål som betaling til godsejere.

Ål var også en vigtig fødevare, især under fasten, hvor kød var forbudt. I England blev retter som geléål populære blandt arbejderklassen – en tradition, der stadig eksisterer enkelte steder.

Den mystiske livscyklus gav også anledning til myter. Fordi ingen så ålen yngle, troede man i århundreder, at den opstod spontant fra mudder. Ålen blev derfor forbundet med magi, helbredelse og forvandling.

En art under pres

I dag kæmper ålen for sin overlevelse. Antallet af unge glasål, der når Europas kyster, er faldet drastisk, og bestanden er fortsat sårbar.

De største trusler mod ålen:

  • Spærringer i vandløb
  • Dæmninger, stemmeværker, turbiner og pumpestationer forhindrer ålens naturlige vandring og forårsager høj dødelighed.

Overfiskeri og illegal handel – Unge ål kan indbringe op til 4.000 pund pr. kilo på det sorte marked, og smugling til Asien forekommer fortsat.

Tab af levesteder – Dræning af vådområder og forurening reducerer ålens adgang til føde og skjulesteder.

Sygdomme og parasitter – En invasiv parasit svækker ålens svømmeevne og nedsætter dens chancer for at nå gydepladserne.

Klimaændringer – Ændringer i havstrømme og temperatur påvirker larvernes overlevelse og vandringsmønstre.

En vigtig brik i økosystemet – Ålen er ikke blot en fisk – den er en nøgleart, der forbinder ferskvand og hav. Dens tilbagegang er et tydeligt signal om, at vores vandmiljø er i ubalance og påvirker hele fødekæden.

At redde ålen kræver:

  • internationalt samarbejde
  • bedre forskning
  • skånsom forvaltning
  • målrettet indsats i både floder og havområder

Danmark forsøger at vende udviklingen

Trods den alvorlige situation arbejder Danmark aktivt for at genoprette ålebestanden. I sommeren 2024 blev der udsat over 1,4 millioner små ål i danske vandløb, søer og kystnære områder som led i den nationale forvaltningsplan for ål.

Indsatsen sker i forlængelse af EU’s genopretningsstrategi for europæisk ål og har til formål at øge antallet af såkaldte blankål – det stadie, hvor ålene bliver kønsmodne og begiver sig mod Sargassohavet for at gyde.

Udsætningerne planlægges af DTU Aqua og gennemføres i samarbejde med fritidsfiskere, bredejere og lokale aktører. Finansieringen kommer fra EU-midler og danske fiskeplejefonde.

Undersøgelser viser, at udsatte ål vokser op og bidrager til bestanden, hvilket giver forsigtige tegn på, at en langsigtet genopretning er mulig – forudsat at indsatsen kombineres med:

  • bedre passageforhold i vandløb
  • reduktion af dødelighed
  • fortsat regulering af fiskeriet

Fremtiden for ålen

Ålens skæbne afhænger af, om Europa formår at fastholde og styrke den samlede indsats. Uden konsekvente og langsigtede tiltag risikerer vi at miste en af vores mest karakteristiske fisk – og samtidig et vigtigt barometer for vandmiljøets tilstand.

Ålens kamp for overlevelse er derfor ikke kun en kamp for én art – men for hele det liv, der afhænger af sunde floder og have.

Besøg os på
Seneste Nybygninger
M195M Havsnurp - Nybygning, Karstensens Skibsværft

Nybygning Havsnurp M195M – topmoderne kombifartøj fra Karstensens Skibsværft

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning LK429 Altaire leveret fra Karstensens Skibsværft

Nybygning LK429 Altaire leveret fra Karstensens Skibsværft

S264 Astrid af Skagen

Nybygning S264 Astrid leveret fra Karstensens Skibsvæft

TidligereForrige nyhedGrøn trepart: Løser udtagning af landbrugsjord havets krise – eller er vi i gang med en bekvem halv løsning?
Næste nyhedUlve kan mere, end vi tror – men skal vi egentlig være bange for dem?Næste
Danske Havne søger en erhvervspolitisk konsulent med erhvervspolitisk interesse og lyst til havne. Danske Havne er en brancheorganisation for de danske erhvervshavne, som har stor samfundsmæssig betydning for Danmarks udenrigshandel, mobiliteten mellem landsdelene og for grøn omstilling af vores energiforsyning. Havnene skaber rammer om både rederivirksomhed, produktionsvirksomhed og mange maritime erhverv med dertilhørende arbejdspladser. foto: Danske Havne

Erhvervspolitisk konsulent søges til fronten af dansk havne- og transportpolitik

Når der snart skal træffes beslutning på det færøske Lagting, hvorvidt aftalen med Rusland om fiskerettigheder i Barentshavet skal fornys, står Færøerne midt i et geopolitisk og erhvervsmæssigt dilemma. På den ene side er der store økonomiske investeringer og traditioner i fiskerisektoren, og på den anden side vokser presset fra Europa og de sikkerhedspolitiske hensyn. foto: FiskerForum.dk

Fisk, sikkerhed og stormagtspolitik: Færøernes svære valg

Ny dokumentation fra det vestlige Canada viser en side af ulven, som forskere aldrig tidligere har observeret: målrettet og opfindsom adfærd, hvor dyret systematisk stjæler lokkemad fra krabbeteiner – endda ved at trække dem op fra vandet ved hjælp af tov og bøjer. foto: screenshot

Ulve kan mere, end vi tror – men skal vi egentlig være bange for dem?

Debatten om den grønne trepart er blevet et opgør mellem to logikker - Miljøorganisationernes krav om målrettet kvælstofregulering, hvor de mest forurenende jorde skal udtages først – og landbrugets advarsel mod en model, der risikerer at ramme skævt, skabe økonomisk usikkerhed og underminere fødevareproduktionen. foto: FiskerForum.dk

Grøn trepart: Løser udtagning af landbrugsjord havets krise – eller er vi i gang med en bekvem halv løsning?

ANNONCER

Cosmos Trawl
Thyborøn Havn er en spydspids på vestkysten.  Foto: Thyborøn Havn er en vækstmotor for det lokale erhvervsliv - Thyborøn Havn
Vonin - We make the ocean more profitable

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept