Det er et kæmpe paradoks, at Danmark ikke kan stille med fuld operative redningsbåde når uheldet er ude. Heldigvis har vi redningsfolk af rette format og støbning, så aktionen lykkedes på trods..
Danmark er en stor søfartsnation, med stolte traditioner og normalt også et redningsvæsen der er fuldt operationsdygtige – men åbenbart ikke lige for tiden – Nedslidte redningsfartøjer udgør et kæmpe problem.
Det kunne være endt helt tragisk, hvis ikke Redningsmandskabet fra Østerby Redningsstation kunne handle både selvstændigt og snarrådigt i en aktion i Kattegat Øst for Læsø i går.
Det blev bevist onsdag eftermiddag, da trawleren FN 304 »Jegens« fra Østerby Havn, fik problemer med styretøjet og måtte tilkalde hjælp, til at blive bugseret i havn.
Men som nærmest en tilbagevendende begivenhed, så ligger de store motorredningsfartøjer på værft, for at få repareret forskelligt på de efter hånden gamle og nedslidte både. På skift ligger motorredningsbådene fra Østerby Havn, Skagen Havn og Anholt, på værft. Det var også tilfældet med redningsbåden »Morten Stage« fra Østerby, der for tiden ligger på værft for at få styre-systemmet udskiftet – det tager tid igen – så istedet måtte Østerby Redningsstation sender deres lille LRB 19 på havet i kulingvejr med vindstød af stormstyrke.
Vejret til trods, stod redningsfolkene ud i deres »åbne« redningsbåd for at give den hjælp man kunne, velvidende at LRB 19 i dette vejr ikke kunne bugsere den nødstedte trawler til havn.
Istedet smed trawleren et anker, men i dette kulingvejr kunne det ikke holde og man mistede ankeret igen. Det blev på det tidspunkt så kritisk, for med vindretningen drev trawleren hjælpeløst direkte ud over den meget trafikerede transit-ruten, Rute T, hvor de store tankskibe med stor dybgang passerer forbi.
Derfor blev der hidkaldt et krigsfartøj fra Frederikshavn, som skulle bistå med bugseringen af den havarerede trawler Øst for Læsø – men da det stolte søværn nåede frem, måtte de kaste handsken, for ifølge forsvaret var vejret for dårligt – (det kan man så tænke lidt over)..
Heldigvis kom Skagen-trawleren S 205 »Ceton« forbi og med hjælp fra den lokale LRB 19 blev det skabt forbindelse mellem trawleren og »Ceton«, som bugserede trawleren ind foran Østerby Havn, hvor en anden lokal kutter FN 204 »Danzig« tog over og med LRB 19s mellemkomst fik man en trosse over og »Danzig« kunne derefter slæbe den haverede trawler i havn, med LRB 19 som bagstopper.
Endnu en vellykkede aktion, hvor det absolut ikke var udrustningen, men redningsfolkene bag, der efter et halvt døgns aktion, gjorde den store forskel og som efterfølgende også fik sendt en velfortjent tak til de to andre fiskefartøjer der deltog i redningsarbejdet, nemlig S 205 »Centon« fra Skagen og deres besætning samt FN 204 »Danzig« samt besætning, for deres uvurderlige hjælp.
Det er som én fisker skrev på Østerby Redningsstation SARs facebook-side, »Det er en fantastisk menneskelig indsats der her gør udslaget. Men hvor er det dog trist at Danmark, som en stor søfartsnation, ikke har noget redningsmateriel der virker. Læsø og Skagens redningsbåde er defekte, som oftest, Anholts er endnu ikke indsat, problemer med kvaliteten. Og forsvarets skibe er åbenbart ikke sødygtige nok, eller deres besætninger er ikke. Trist trist. Men fantastisk at Læsøs redningsfolk sejler ud i en lille, næsten åben redningsbåd for at hjælpe. Dejligt at se fiskerne kan hjælpes af. DET er rigtige søfolk.«
Set på bagkant af Chefen for Forsvarets Materiel- og indkøbsstyrelse FMI, Generalløjtnant Kim Jesper Jørgensens besøg på Sæby redningsstation i Nordjylland den 1. november. Her sagde chefen for FMI blandt andet,»Det stykke arbejde, der bliver udført her, er helt essentielt for sikkerheden til søs i kystnære farvande.« og han understregede videre, »Det er meget vigtigt, at materiellet er velfungerende, når de rykker ud for at redde mennesker til havs…«
Pæne ord der dog lyder temmelig hult efter gårdagens redningsaktion i Kattegat, hvor netop materiellet ikke var »velfungerende« og den tilsendte assistance fra Søværnet i Frederikshavn, også havde en del tilbage at ønske – »dårligt vejr« i en redningsaktion syntes ikke at være den mest eller bedst valgte undskyldning i sådan en situation.
Heldigvis er fiskere og lokale redningsfolk af en anden støbning, de gjorde den nødvendige forskel i går aftes. Stor ros herfra til dem og tak for, at besætningen på den nødstedte trawler, kom sikkert i land.