Det tidligere Kerteminde »555« Chr Hansen, det nuværende fiskeselskab i Frederikshavn Amanda Seafoods, der er ejet af norske Insula A/S, slår rekord på resultatet med 7,7 mio. kroner og en forrentning af egenkapitalen på 30,1 procent.
FiskeKoncernen har stor succes med at ramme lige ind i hjertet på de danske forbrugeres hang til fiskeprodukter. De sunde og velsmagende fiskeprodukter, der er kendetegnede ved et meget høj kvalitet. Produceret af fisk fanget med omtanke og i stor respekt for bæredygtighed og med øje for biodiversitet og et sundt havmiljø, har øget omsætningen betydeligt.
De skriver selv i ledelses-beretningen, at koncernen i løbet af året har arbejdet med integrering og implementering af de erhvervede selskaber og varemærker, samt udvidet sortiments porteføljen med nye innovative produkter i Glyngøre, Amanda og Bornholms varemærkerne.
Amanda Seafoods A/S er førende i branchen indenfor MSC certificerede produkter. Der med det lille blå MSC-mærke støtter det bæredygtige fiskeri. Et forvaltningsmærke som blåstempler bevarelsen af fiskebestande og deres leveområder verden over, samt sikre at det kan betale sig at fiske bæredygtigt og dermed gør færdigvareprodukterne endnu mere attraktive for forbrugerne.
Udviklingen i 2020 har været gunstige på dette område, hvor resultat og udvikling har afspejlet koncernens strategiske forventninger, sammenholdt og inkluderet den Covid-19 påvirkende effekt, der i denne sammenhæng anses som værende tilfredsstillende.
Amanda Seafoods købte i 2019 silde- og tunfiskemærket Glyngøre og torskeselskabet Bornholms, mens man året før havde overtaget to fabrikker i Hvide Sande og Hanstholm til henholdsvis frisk fisk og fisk på frost.
Virksomheden investerer i forskning og der har i årets løb været udviklingsaktiviteter omkring nye forretningsområder indenfor Seafood produkter, på særligt fersk/frisk fisk. Dernæst er der en løbende produktudvikling igang indenfor det nuværende sortiment af fiske-konserves, hvilket har afstedkommet nye og spændende produkter til slutbruger fra starten af 2021.
Amanda Seafoods forventer at tingene nok går tilbage til et lignende niveau før Corona, da indkøbsmønstre og vaner er godt indarbejdede i forbrugerne. Men virksomheden vil fortsat kigge efter nye opkøbsmuligheder, men også optimerer på den interne produktudvikling til at holde væksten oppe i fart.