Det vi smider væk i dag kan blive morgendagens bestseller

Det vi smider væk i dag kan blive morgendagens bestseller

Et halvhundrede interessenter fra fiskeriet, var fredag i sidste uge mødt op efter invitation fra den vestjyske fiskeriklynge konsumfisk, til ”Nye måder at tænke råvaren på” og til en diskution om nytænkning i fiskeriet.

Det var specielt den tidligere direktør for Landbrug for Fødevarer Søren Gade, der med sin opfordring til at se potentialet i det, som vi som fødevareproducenter og fiskere anser som affaldsprodukter, at tænke nyt og se mulighederne her, for det kunne jo være at øjne eller andet fra fiskene, måske på eksportmarkederne, ville have større værdi end blot at lave fiskeaffaldet om til minkfoder.

Søren Gade pegede især på interessante markeder, som Kina og Indien, hvor middelklassen i disse år vokser kraftigt og genererer en større købekraft, med flere penge mellem hænderne.

*Kok fra Brørup udfordrede gæsterne med “Gæt en fisk” *
Kokken Preben Madsen fra Herregårdskælderen i Brørup havde på dagens møde, fremtryllet retter og snacks udelukkende af rødspætter, kulmule og en enkelt hestereje. Maden var flot tilberedt og siden serveret som en konkurrence, til deltagerne af temamødet, som efterfølgende skulle gætte arten.

Projektleder i Konsumfisk, Heidi Ebey Grønkjær siger efterfølgende i en kommentar til temadagen, at alle havde noget med sig fra dagen, både med de mange spændende og velsmagende øjenåbnere, men også med et forståelse for, at vi kan få meget mere ud af vores fisk, end det vi får idag.

Kickstart til branchen
Ifølge Heidi Ebey Grønkjær, var dagen den kickstart, der skulle til for at få sat gang i debatten og arbejdet med at tænke nyt i branchen og de mange indkomne forslag vil i de kommende uger og måneder, være noget som Konsumfisk og fiskere samt andre fra branchen vil arbejde videre med. “Det engagement, vi oplevede viser, at der er en tro på fremtiden, men også en vilje til at tænke nyt og utraditionelt både i forhold til produktudvikling og udnyttelse samt i forhold til samarbejdspartnere, siger projektlederen i en afsluttende kommentar.

Læs hele artiklen på KonsumFisk hjemmeside her