Det går næsten »for« godt for de belgiske bomtrawlere
Det belgiske fiskeselskab Rederi Long Ships har netop underskrevet en nybygnings-kontrakt og ordret en ny 38 meter bom-trawler ved Damen Maaskant-værftet i Stellendam

Det går næsten »for« godt for de belgiske bomtrawlere

Det belgiske fiskeselskab Rederi Long Ships har netop underskrevet en nybygnings-kontrakt og ordret en ny 38 meter bom-trawler ved Damen Maaskant-værftet i Stellendam. Et anderledes fartøj med et nærmest futuristisk udseende.

 

Bomtrawler FransonBomtrawleren er tegnet og designet efter Maaskant-BT3808, som er blevet justeret ind af værftet, for at opnå en 12 procent øgning af pæletrækket.

Rederiets ejer Eddie Cattoor siger i en kommentar til kontrakten, »Vi har set frem til et nyt fartøj i nogen tid og tiden er altså nu. Fiskepriserne og kvoterne er tilfredsstillende, brændstofprisen er yderst rimelige, og vores nuværende skib er klar til udskiftning. Kort sagt, alt spiller med og tidspunktet for en investering er derfor velvalgt – Vi har fuld tillid til værftet Maaskant og vi forventer da også, at de bygger det helt perfekte fartøj til os,« forklarer han videre.

Underskrivelsen af kontrakten er samtidig en nærmest forpligtende familieaftale, for både Eddie Cattoor med kone og deres datter samt svigersønner, alle var de tilstede under underskrifts-cermonien – hvilket i belgiske øjne forpligter fremadrettet.

Belgisk Bomtrawler Franson

»Cattoor-familien har udvist en stor tillid til os som værft og byggesagkyndige, da vi skal bygge deres næste fartøj. Det er vi både stolte og beæret over. Vi vil sørge for at nybygningen vil sikre familiens fremtid i fiskeriet fremover i de mange mange år der kommer,« understreger Damen Maaskant-værftet Stellendam’s kommercielle leder Jeroen van den Berg.

Den nye bom-trawler er døbt »Franson« Z-91 og erstatter det belgiske fiskeselskabs nuværende »Francine« Z-90. Med designet holder den nye bom-trawler sig indenfor den maksimale længde og bruttotonnage, der er tilladt af de belgiske søfartsmyndigheder.

Værftet Maaskant har propel-udviklet med SIP Marine, med det formål at opnå en væsentlig reduktion af brændstofforbruget i forhold til de nuværende designs og skrogformer, der allerede eksisterer i den belgiske fiskerflåde.

Et arbejde og en undersøgelse der har resulteret i en 12 procents øgning af pæletrækket.

Det belgiske Rederi Long Ships blev grundlagt tilbage i 1934 af Eddie Cattoor’s bedstefar og virksomheden har fisket med bom-trawl i årtier. Et fiskeri som rederiet agter at forsætte med nybygningen Z-91 »Franson«, der overvejende vil fiske i Nordsøen samt Skagerrak og ud over sommersæsonen, også i Biscayabugten.