Danmark har det seneste års tid kørt det internationale pilotprojekt for »Vild med Sild«. Nu er det endelig blevet tid til at få den rene danske kampagne ud over stepperne. Startskuddet på den toårige kampagne lød i november, og projektet er indtil videre blevet taget rigtig godt imod.
»Vild med Sild« har til formål at få danskerne til at spise mere sild i hverdagene og ikke blot til højtiderne.
»Vi arbejder ihærdigt på, at sildens brand bliver løftet til at være en nem, sund og bæredygtig ret til såvel frokost som aftensmad og det er indtil videre blevet taget rigtig godt imod,« siger projektleder på »Vild med Sild«, Peter Kongerslev.
Sales Director Kenneth Axen og Projektleder Peter Kongerslev er Scandic Pelagic’s repræsentanter i styregruppen for »Vild med Sild«. De fortæller, at de netop er gået i gang med at få udarbejdet deres egen klimaaftryksrapport for sild. »Der findes alle mulige rapporter, men vi har valgt at lave vores egen for at validere yderligere, hvor utrolig klimavenlig en spise, sild er,« siger Peter Kongerslev.
»Vild med Sild« er et samarbejde imellem Scandic Pelagic, Danmarks Pelagiske Producentorganisation, Landbrug & Fødevarer samt de tre færdigvareproducenter Tenax, Hirtshals Seafood og Amanda. Kampagnen inddrager mange elementer, herunder de sociale medier og detailhandlen. Men i slutningen af 2020 var også en lang række kokke inviterede til en præsentation omkring silden.
Børnefamilierne er vilde med sild
»En stor del af projektet er at få samlet og præsenteret en masse lækre, enkle opskrifter med sild, primært til børne-familier. Det interessante er nemlig, at de fleste børn er vilde med sild – men forældrene tror ofte det modsatte. Det viser virkelig, at der er noget at tage fat omkring,« siger Sales Director i Scandic Pelagic, Kenneth Axen.
Det oprindelige pilot-projekt på europæisk vegne har haft svære vilkår under Corona-krisen, siger Kenneth Axen der imidlertid håber, at det danske projekt vil få det øvrige europæiske marked til at samle sig om bordet igen.
»Det er ret unikt at være hele branchen samlet, fra fisker til industri til færdigvareproducent. Vi håber, at outputtet på det danske projekt bliver, at vi får inspireret de øvrige lande, så vi internationalt kan skabe samling i branchen igen og udvikle sildens brand i fællesskab,« siger Kenneth Axen.