Det danske Knud E. Hansen design-firma har i mere end et trekvartårhundrede beskæftiget sig med næsten alle former for skibstyper til alle mulige og næsten umulige formål. Nu er turen kommet til fiskeriet, hvor det danske firma kommer med et forfriskende nyt indspark til et innovativt og anderledes kommercielt design over en oceangående fabrikstrawler.
Det er den færøske afdeling af Knud E. Hansen, der design-mæssigt har fået opgaven med at tænke nyt og innovativt i forbindelse med fremtidens fiskefartøj. Til opgaven udtaler de to skibsdesignere og senior Naval Architect Marni Olsen og Thormund Johannesen til Soefart.dk, »Målet har været at sætte helt nye standarder for en ny generation af oceangående fabrikstrawlere, hvor nye teknologier og nye løsninger fra andre skibssegmenter, skal integreres i det ellers grundfæstede koncept bag den her skibstype,« fortæller begge Master Mariner designere og påpeger at netop skrogdesignet med trim og dybgang samt ballast, er noget af det som der er kigget særligt på i processen med at skabe et helt nyt fiskefartøj-design. Ligeledes gøres der i designet også op med den traditionelle og vertikale opdeling af funktionerne ombord.
Én af de større ændringer ligger i at omfordele skibets fremdrift, til istedet for én stor hovedmotor, til at bestå af fire mindre gensets, der ikke fylder tilsvarende én hovedmotor og som nemmere og langt lettere distribueres rundt på ét gennemgående maskinrums-dæk. Den ekstra frigjorte plads udnyttes til større laste- og fabriksfaciliteter og trawl-dæk.
Udover de ovennævnte ændringer har det nye design, på tværs af skibstyper udnyttet det bedste fra supply-skibene, der også opererer med et åbent agterdæk, der i tilfældet Oceangående fabrikstrawler, her skal bruges til håndtering af trawl.
Det er et gennemtænkt og gennemarbejdet forslag de to designere har udfærdiget. Et design der også tager et stort hensyn til besætningens trivsel og komfort ombord, der også scorer topkarakter mht. sikkerheden for de ombordværende.
Skibet får en totallængde på 80 meter og en bredde på 16,2 meter. Fremdrift er dieselelektrisk, med 4 gensets á 2.000 kW plus 2 elektromotorer á 3.000 kW samt to Bowthrustere på hver 600 kW. Fart’jet skyder en fart på 16 knob.