Hele 99 procent af alle fine partikler og 40 procent af NOx-udslippet bliver renset bort med et integreret system til skibe med dieselmotorer.
Idag findes der partikelfiltre til biler og lastvogne, men ikke til søfarten, hvis partikel og NOx udledninger fra dieselmotorer er skyld i mere end 25.000 menneskers død om året i det sydlige Europa alene, men hvor luftforureningen med fine partikler hvert år koster over 2 millioner mennesker livet.
Det er de skræmmende tal, der har fået en dansk iværksætter gruppe til at fremlægge en cleantech løsning, der kan slå hele tre fluer med et smæk. Deres system fjerner op til 99 procent af de fine partikler i røgen og skære samtidig 40 procent af NOx gasserne samt dæmper støjen fra motoren med hele 35 – 65 dB.
Systemet arbejder med passive filtre, dvs. det fungerer helt uden urea, så udgiften til driften er meget minimal og det samme med vedligeholdelsen, hvor man kun en gang om året skal rense filtret. Samtidig kan katalysatoren, der nedbringer NOx udslippet, kører med en opvarmning på ca. 250 grader istedetfor som flere andre filtre, der kører med 350 grader.
Det danske hold bag opfindelsen mangler investorer og de har allerede forsøgt sig ved flere selskaber, dog uden held. De mangler fortsat 20 millioner til at investerer i et produktionsapparat, der netop nu står klart på Bornholm.
Potientiallet er stort, og som en af iværksætterne maskinmeste Klaus Rasmussen udtaler til Ing.dk, ”det er vores mål at producere og levere integrede emissionsfiltre til skibe over hele verden. Primært til skibe, der opererer i kystnære farvande. På verdensplan findes der i dag 28.000 skibe med dieselmotorer.
Opfinderholdet er optimistiske og tror på søfarten vil købe omkring 800 filtre over de næste fem år og at man vil kunne skabe op til 100 jobs, over de næste to til tre år.