Det er ikke mere end godt en måned siden, at fiskernes egen organisation var ude med den positive nyhed, at fisk og skaldyr i første halvår 2024, havde oplevet en solid vækst sammenlignet med året før.
I 2022 var den samlede fødevarereksport på 197 mia. kroner og i 2023 var den på 199,8 mia. kroner. Heraf kunne danske fisk og skaldyrsproduktion bryste sig af, at være blandt de største eksportvaregrupper, med en eksport på samlet 29,6 mia. kroner i 2023.
Men den samlede eksport af danske fødevare til Tyskland er faldet med næsten tre procent i de første ni måneder af 2024 sammenlignet med samme periode sidste år, viser tal fra Danmarks Statistik.
Til gengæld er eksporten af danske fødevarer til hele verden, gået frem i samme periode med 2,2 pct.
Danske fødevarevirksomheder, herunder fiskerisektoren, mærker nu de første konsekvenser af den økonomisk nedtur som Tyskland befinder sig i. Et dyk der primært er sket på baggrund af en række kriser, som har præget det tyske marked – lige fra Corona til energikrise og nu til den politiske uenighed der hersker blandt regeringspartierne især SPD med kanzler Olaf Scholz i spidsen og den tyske finansminster Christian Lindner FDP).
En konflikt der skaber yderligere usikkerhed omkring det tyske marked
Tyskland er det største og vigtigste marked for danske fødevarer, og mange danske virksomheder har traditionelt gennem årene haft stor succes i landet og de har i årevis været en stabil kunde, hvor især det danske fiskeri har nydt godt af den store eksport af fisk og skaldyr til vores nabo mod syd. Men med en svækket tysk økonomi og stigende ledighed ser vi nu, at tyskerne holder mere på pengene end tidligere.
Politisk uro påvirker forbrugernes tillid
Den politiske uro i Tyskland forstærker usikkerheden og øger bekymringen blandt de tyske forbrugere og fører til en strammere økonomi, hvor mange vælger at forbruge mindre. Selvom eksporten af fødevarer globalt er steget med 2,2 pct., viser den tyske nedtur en klar undtagelse, som allerede nu kan mærkes.
Selvom markedet lige nu er presset, fremhæves dog de danske fødevarevirksomheders stærke ry og brand i Tyskland, hvor økologi, dyrevelfærd og bæredygtighed vægter højt. Disse områder taler direkte til det tyske marked, hvor især storbyernes forbrugere lægger vægt på produkter, der er produceret ansvarligt og her har danske virksomheder og fiskeriet et godt fodfæste.
Der er stadig potentiale for vækst, også indenfor dansk fiskeri, hvor kvalitetsprodukter som frisk fisk, skaldyr og specialiteter har en loyal kundebase i Tyskland. Når krisen letter vil de danske fødevarevirksomheder, herunder fiskerisektoren, atter stå klar til igen at fylde de tyske hylder.