SVM-Regeringen satser stort på den maritime sektor. Ny anbefaling fra det Maritime Partnerskab anbefaler således at værne om Danmarks kritiske maritime kompetencer ved at opbygge og fastholde en national skibsbygningskapacitet i Danmark. Hvilket forudsætter nødvendige rammevilkår, kapaciteter og kompetencer til at designe, bygge og vedligeholde krigsskibe.
Danmark og Europa står over for sikkerhedstrusler. Med én af verdens længste kystlinjer og udfordrende forhold ved Grønland og Færøerne, er avancerede maritime løsninger nødvendige for at sikre suveræniteten. Den danske forsvarsindustri, især den maritime sektor, sørger for, at Forsvaret har de nødvendige ressourcer og værktøjer til at håndtere trusler mod Danmark. Derfor spiller industrien en vigtig rolle i at beskytte Danmarks nationale sikkerhedsinteresser.
Danmark står derfor overfor en omfattende genoplivning af sin maritime forsvarsindustri, ifølge de seneste anbefalinger fra Det Nationale Partnerskab for det maritime område. Anbefalingerne, der blev præsenteret på et pressemøde tirsdag morgen, lægger op til, at Danmark igen skal kunne bygge store krigsskibe.
Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) fremhæver, at investeringer i den danske maritime industri er afgørende for at kunne bygge og vedligeholde krigsskibe i fremtiden. »I krise- eller konfliktsituationer skal Danmark i højere grad have evnen til selv at tilvejebringe og vedligeholde Forsvarets kapaciteter,« udtalte ministeren, idet han understregede vigtigheden af forsyningssikkerhed og uafhængighed af udenlandske producenter.
Den danske maritime industri har modtaget udspillet med stor begejstring, især da regeringen har valgt at fokusere på hjemlig produktion fremfor EU-udbud. Adm. dir. Jenny N. Braat fra Danske Maritime udtaler, at branchen har arbejdet i over 10 år for at udnytte EU-undtagelsen, og nu ser frem til at kunne bygge nye, moderne skibe til Søværnet.
Anbefalingerne fra partnerskabet omfatter tre modeller for styrkelse af skibsbygningskapaciteten
- Den ene model foreslår en omstilling af nuværende reparations- og ombygningsværfter
- Den anden foreslår etableringen af en national produktionsfacilitet, der kan være både privat- og statsejet.
- Den tredje anbefales det, at Forsvaret binder sig til en langsigtet anskaffelsesplan for skibe over de næste 20 til 25 år, og at der planlægges et systematisk videresalg af brugte krigsskibe efter 15 til 20 år.
Flere ministre deltog i præsentationen, herunder erhvervsminister Morten Bødskov (S) og uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M), som har ansvar for henholdsvis udbudsregler og uddannelse af nødvendige medarbejdere som skibsingeniører.
Det Nationale Partnerskab for det maritime område, lanceret af daværende forsvarsminister Morten Bødskov (S) i august 2022, har haft til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan den danske maritime forsvarsindustri kan få del i de milliardinvesteringer, der er nødvendige for at udskifte en lang række skibe inden for de næste år. Anbefalingerne vil danne grundlag for en langsigtet flådeplan, som forventes at blive vedtaget i forsvarsforligskredsen i efteråret.
- Danske Rederier (formand)
- Forsvarsministeriet (styregruppeformand)
- Forsvarskommandoen ved Forsvarets Skibsprogram
- Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
- Erhvervsministeriet
- Uddannelses- og Forskningsministeriet
- Dansk Industri
- Danske Maritime
- Dansk Metal
- Forsikring & Pension
- Nationalt Forsvarsteknologisk Center
- DTU-Maritime, repræsentant for de danske universiteter
- MARTEC, repræsentant for de maritime uddannelsesinstitutioner
- Relevante fagforeninger (IDA, 3F Industri)
Du kan læse hele rapporten fra Det Nationale Partnerskab for det maritime område her