»Det er dobbelt op på frustrationerne, når britiske ministre ikke lytter til os,« siger sammenslutningen for britiske transportvirksomheder (the Road Haulage Association) til den liberale britiske avis The Observer / The Guardian.
De henviser til den konservative kabinetsminister Michael Gove, der ifølge transport-organisationen RHA fuldstændigt har ignoreret deres advarsler om de problemer, der nu er en realitet ved Storbritanniens eksporthavne og ved kanaltunnelen. Her viser organisationens nyeste tal, at eksporten via disse forbindelser, er faldet med dramatiske 68 procent i forhold til sidste år.
I et brev til Michael Gove dateret mandag den 1. februar 2021 har RHA’s administrerende direktør, Richard Burnett, atter gjort ministeren opmærksom på, at han og hans embedsmænd gentagne gange og i flere måneder, er blevet advaret om de svære logistiske og bureaukratiske problemer der nu er en realitet ved grænseovergangene. Og trods utallige opfordringer til at gøre noget ved problemerne i tide, så er alle henvendelser stort set blevet ignoreret. Det har gjort den britiske organisations-mand rasende.
Undskyldningen fra Michale Grove’s side, skulle ifølge RHA’s side angiveligt være, blot helt at ignorer advarslerne, i frygt for, at det værste har man endnu ikke set. Man mangler endnu at indføre importkontrollen fra EU-lande til UK i juli måned.
Den britiske organisation RHA er derfor harmdirrende over den britiske regering, der i deres øjne fuldstændigt har tilsidesat organisationens gentagne advarsler om de uoverskuelige papirmæssige problemer og forhindringer, som netop nu hæmmer og nærmest stopper eksporten. »Jeg opfatter det som dybt frustrerende at ministre har valgt ikke at lytte til industrien og alle dets eksperter,« siger en vred RHA-leder, Richard Burnett, der er grundigt irriteret over den britiske regerings vaklende og vægelsindede holdning til problemmet.
Den britiske transport-organisation mener at langt størstedelen af faldet på de 68 procent i januar, alene skyldes de administrative tunge arbejdsgange og besværlige procedure samt ikke mindst manglen på nye toldassistenter. Selvom antallet af toldere i øjeblikket lyder på 10.000 ansatte, er dette ifølge den britiske transport-organisation kun en femtedel af, hvad der kræves for at opretholde en glidende transport over grænsen.