Den norske kystvagt mener at danske fartøjer fisker ulovligt efter gydende helleflynder i den norske sektor og på den baggrund vil Norges fiskeriminister Bjørnar Skjæran tage til Hirtshals for at mødes med den danske fiskeriminister Rasmus Prehn.
Programmet for mødet er ikke endeligt fastlagt, men det forventes at helleflynderbeskyttelse og formentlig også både produktionslaks og fiskerikontrol kommer med på programmet.
Det skriver Kystmagasinets Terje Engø i artiklen »Skjæran til Danmark for at diskutere ulovligt kveite-fiskeri«
De to fiskeriministre, Bjørnar Skjæran og Rasmus Prehn skal først have et bilateralt møde mandag aften i næste uge. Så fortsætter de tirsdag med besøg hos flere virksomheder i Hirtshals Havn.
Forbudt fiskeri efter gydende helleflynder
Norske fiskere må ikke fiske efter helleflynder store dele af vinteren, da den er beskyttet efter norsk fiskerilov. Men danske fiskere ved, hvor helleflynderen gyder, også uden for Jomfruland. Både norske fiskere og biologer er derfor bekymrede over, at danske fiskere ulovligt forsyner sig med helleflynder, der gyder i den norske zone.
Det er 70 år siden, at Norge stoppede med garnfiskeri efter helleflynder i gydeperioden.
Den norske kystvagt er ifølge NRK gået om bord på fem danske trawlere og kontrolleret fangst, redskaber og rapportering
»80 til 90 procent af fangsten bestod af helleflynder, hvilket er meget alvorligt,« fortæller Jonny Høgseth, der er fiskeriofficer i den norske Kystvagt til NRK. Han forklarede også, at de havde registreret 25 tons helleflynder, som er mistænkt for at være ulovligt fanget – der blev beviseligt fanget 4,7 tons på norsk side.
Ifølge et foreløbigt program for mødet med Danmarks Fiskeriminister Rasmus Prehn, vil Bjørnar Skjæran tage fat på helleflynder-fiskeriet i Skagerrak. Han vil diskutere mulighederne for en fredningsperiode for fiskeriet efter helleflynder på EU-siden i Skagerrak, i lighed med den man praktiserer i Norge.
Vil besøge Hav Line Processing
Bjørnar Skjæran skal sammen med Rasmus Prehn også besøge Hav Line Processings anlæg i Hirtshals. Det er her al laks fra den tidligere omdiskuterede lakseslagterbåd »Norwegian Gannet« losses og pakkes. Da »Norwegian Gannet« stadig opererer med dispensation fra regulativet, er det ikke usandsynligt, at denne situation bliver taget op af Rasmus Prehn, som formentlig ønsker at øge råvareforsyningen til danske forarbejdningsvirksomheder.
Slagtebåden er meget vigtig for både Hirtshals Havn og danske lakse-forædlere, der får friskere råvarer leveret over kajen, end hvis laksen kommer med lastbil. Dette problem omfatter laksen kaldet produktionsfisk.
De danske myndigheder og organisationer har gentagne gange bedt Norge om at tillade eksport af produktionsfisk. Norge har forbud mod eksport af laks med synlige sår eller skader.
Dansk Seafood Association klagede over dette forbud til EFTA-Tilsynsmyndigheden ESA. Men i sommeren 2019 afviste ESA at åbne en sag mod Norge. I 2020 fik Lerøy og MOWI en midlertidig tilladelse til at eksportere produktionsfisk på grund af problemerne med Corona-pandemien. De fik så i en periode lov til at sende produktionsfisk til deres egne fabrikker i Europa.
For Rasmus Prehn er det en oplagt mulighed for at tage fat på forbuddet mod eksport af produktionsfisk, skriver Kystmagasinet videre. Han har efter avisens opfattelse også et andet kort på hånden, når han eventuelt kan tilbyde nordmændene, at ændre de danske fredningsbestemmelse for helleflynder.
Beskyldninger om snyd
Kystmagasinet har også spurgt kommunikationsrådgiver Yngve Angvik i det norske Fiskeriministerium om kontrol med fisk, der losses af norske fiskerbåde på danske fiske-auktioner, eller som sendes i bil til salg på auktionerne, er et af de emner, der sikkert vil blive bragt op på mødet mellem de to fiskeriministre. Det vil være et naturligt emne, efter de norske forarbejdningsindustri af fisk og skaldyr i januar sendte et brev til Bjørnar Skjæran, hvori de hævdede, at der foregik omfattende snyd. Siden sendte Sunnmøre og Romsdal Fiskesalslag et brev til det norske fiskeri-ministerium, hvor de karakteriserede Fiskerivirksomhedernes brev som et »erhvervspolitisk forslag«.
Helleflynder-beskyttelse og kontrol i bytte
Hvis Bjørnar Skjæran skal opgive produktionsfisk, skal han komme hjem med noget. Der kunne i så fald være beskyttelsen af helleflynder og en aftale om at styrke kontrollen med norske fisk, der leveres eller sendes til de danske fiskeauktioner. Yngve Angvik oplyser til Kystmagasinet, at han ikke er bekendt med anklagerne og beskyldningerne om snyd, der rejses. Programmet for de to ministres møde ligger først klar i slutningen af ugen, oplyses det.
Besøg på filetfabrikken og havnen
De to fiskeriministre besøger også laksefilet-fabrikken Seawell, og de skal have et møde med Hirtshals Havn, hvor der foregår et stort udviklingsarbejde, der får stor betydning for erhvervslivet, især på Skagerrak-kysten.
Især fiskefartøjer i det sydlige Norge bruger flittigt Hirtshals, når de skal have udført reparationer. Nye anløbsbroer og endnu bedre havnefaciliteter planlægges nu. I dag er der otte daglige anløb af færger fra Norge. Med en udvikling af havnen kan der også komme flere anløb efter større fragtskibe og dermed en mulig drivkraft i Norge til at flytte godstrafikken fra vej til båd.
Det endelige program for Bjørnar Skjærans bilaterale samtaler med Rasmus Prehn samt deres besøg på virksomhederne på Havnen i Hirtshals, offentliggøres først op til den kommende weekend, oplyses det.