Med opfordringen om at bevare dansk fiskeri og arbejdspladser og dermed sikre beskæftigelsen og fødevareforsyningen, er både Danmarks Fiskeriforening og 3F nu ude for at komme fiskeriet til hjælp.
Brændstofprisernes himmelflugt betyder, at de danske fiskere lægger til kaj og bliver i havn. Det kan end ikke betale sig at starte motoren op og lægge fra land. Trods gode priser på fisk, kan dette ikke opveje driftsomkostningernes løbske stigninger, som dagligt undergraver fiskeriets fremtid mere og mere.
Det er Karsten Kristensen, som gruppenæstformand i transportgruppen 3F samt adm. direktør Kenn Skau Fischer i Danmarks Fiskeriforening, der nu sammen prøver at råbe Christiansborg-politikerne op om deres bekymring for dansk fiskeri’s fremtid.
Der er ingen tvivl om, at fiskeriet er historisk udfordret, skriver de begge på Avisen Danmark’s debatside. Med brændstofprisernes himmelflugt betyder det, at danske fiskere må indstille arbejdet og blive i havn. For det er simpelthen ikke muligt, at tjene penge på at fiskeri lige nu, sådan som inflationen og brændstofpriserne løber i vejret.
Besætningen på fiskefartøjerne er for manges vedkommende sendt hjem på dagpenge og de risikerer nu at miste deres job, hvis ikke krisen vendes. Det samme gælder for de mange arbejdere, der er ansat i følgeerhvervene, skriver de to interessenter videre omkring fiskeriet og henviser samtidig til, at fødevareforsyningen også er sat under et ekstremt pres. For når fartøjerne ligger stille og uvirksomme hen ved kajen, så forbliver fiskekasserne på auktionerne tomme. Det giver ingen indtægter til Havnene, mindre arbejde til følgeerhvervene, som smedevirksomheder og elektronik samt el-forretningerne m.m. det giver langt færre indkøb lokalt ved slagter og købmænd, samt ingen fisk til forarbejdning ved fiskeindustrien. Alt sammen til skade for udviklingen og økonomien i de mange fiskerihavne rundt om i Danmark.
Situationen er yderst alvorlig og alarmerende, så derfor skal vores danske politikere nu passe ekstra godt på fiskeriet.
Så set med Fagforeningens og Organisationens øjne skal der ske en omprioritering af de midler, der er til rådighed på det europæiske program for hav, fiskeri og akvakultur, for at hjælpe fiskeriet gennem brændstofkrisen.
EU har allerede åbnet for sådan en manøvre
Flere lande som Tyskland, Sverige og Frankrig har allerede søsat ordninger, der skal hjælpe fiskeriet, skriver 3F og DFPO. Derfor opfordres Politikerne herhjemme til at gøre det samme. Det vil stille danske fiskere langt bedre i den internationale konkurrence, og det vil sikre, at fiskeriet kan fortsætte til gavn for beskæftigelsen og fødevareforsyningen. Det er helt nødvendigt for at få fiskeriet gennem brændstofkrisen på kort sigt.
Men det kræver handling her og nu
- På længere sigt er det vigtigt, at der sker en grøn omstilling af fiskeriet sådan, at brugen af konventionelt brændstof begrænses. Fiskeriet er allerede godt på vej, hvor Co2-udledningen er reduceret med 62 procent siden 1990. Og erhvervet vil være klimaneutralt i 2050 og dermed levere klimaneutrale fødevarer.
- Derudover er erhvervet klar til at forpligte sig til en 70 procent CO2-reduktion i 2030. Det er der ikke mange brancher, der er klar til.
- For at fiskeriet kan komme i mål med en ambitiøs grøn omstilling, er det vigtigt, at erhvervet ikke afvikles, inden erhvervet får mulighed for at omstille sig.
- Derfor skal brændstofkrisen ikke ødelægge fiskeriet og det samme gælder CO2-afgiften, som der lige nu forhandles om på Christiansborg.
Det er vigtigt, at CO2-afgiften indfases på en sådan måde, at fiskeriet kan håndtere afgiften. Det er afgørende, at afgiften udvikler og ikke bare afvikler fiskeriet eller tvinger fiskefartøjer til at tanke brændstof i andre lande. Det vinder klimaet ikke på. Slet ikke når man også tænker på, at DTU Aqua ganske klart siger, at klimaet ender som taber, hvis fiskeriet neddrosles, og fødevarerne i stedet skal produceres på anden vis.
På den baggrund er det 3F og DFPO’s opfordring, at politikerne passer på fiskerierhvervet. Derved kan politikerne bidrage til at sikre forsyningen af klimavenlige fødevarer og samtidig holde hånden under de mange mennesker, der er beskæftiget i og omkring dette erhverv.