Kinesisk producent markedsfører makrel på dåse, hvor billedet på dåsen er en makrel fra familien Scomber. Et billede som ifølge det Norske Kystmagasinet.no ikke har hold i virkeligheden.
Fabrikken Zhangzhou Gangscang Canned Foods Co. Ltd. Fujian er èn blandt mange producenter, der markedsfører makrel på dåse gennem Kingstar, som igen styres og kontrolleres af det store Kinesiske handelsselskab Sinally Group Ltd., som holder til i Xiamen i Kina.
Mange kæder og forretninger i Norge, som Spar, Eldorado og ICA , handler produkter fra Kinesiske Kingstar, som ikke kun handler fisk, men også grønsager, frugt og utallige andre vare.
Med godt 56.000 tons makrel sidste år, var Kina den næststørste importør af makrel fra Norge kun overgået af Japan med godt 74.000 tons. Den Kinesiske import af Norsk makrel har tidligere gennemgået en traditionel forarbejdning og derefter videre eksporteret til Japan.
Men nu dukker den Kinesiske makrel i tomatsovs op på nye markeder som Malaysia og Thailand, med et billede af den atlantiske makrel (Scomber Scombrus) og stillehavsmakrellen (Scomber Japonicus), hvorfor det derfor er snublende nært at tro makrellen kommer fra Norge.
Makrellen tilbydes til ca. 8 NOK i både Malaysia og Thailand. Det Norske Kystmagasinet.no har tjekket indholdet i 3 dåser og fundet ca. 5 til 6 makrel uden hoved og hale samt renset for indvolde i hver dåse og med et nettoindhold på 235 gram, svarer dette til en gennemsnitsvægt pr. fisk på små 40 gram. Det svarer til en levende vægt lige under 100 gram hvilket er meget lidt i forhold til hvad Stillehavs makrellen (Scomber Japonicus) normalt vejer.
I Thailand og Malaysia har dette marked tidligere være domineret af indisk makrel (Rastrelliger Kanagurta). Det Norske Kystmagasinet.no har en mistanke om at denne fiskeart fra Rastrelligerfamilien findes i makreldåserne og ikke som der er vist på billedet, makrel fra Scombrusfamilien.
Mistanken styrkes kun yderligere af at udformningen af dåserne, har en Europæisk form og udseende. Frygten er at dåserne med stor sandsynlighed, på et tidspunkt vil finde vej til de Norske og Europæiske markeder. I bekræftende fald det sker, får de Norske og europæiske producenter en unfair og markedsføringsmæssigt ulovlig konkurrent, som ikke kun prismæssigt snyder på vægten men også står for en misvisende markedsføring, da billedet udenpå ikke stemmer overens med indholdet.