Det er skipper Alex Åkerstrøm fra Hvide Sande, der efter forliset med det tysk indregistreret SH 14 Kristina, har fået nyt fartøj. Denne gang registreret under danske numre.
Trods forholdsvise rolige vejrforhold, havde Åkerstrøms ældre garnbåd taget vand ind den 18. februar kl. 10.30 ved indsejlingen til Kanalen, men heldigvis nåede de tre besætningsmedlemmer udramatisk over i redningsflåden, hvorefter fartøjet fra Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri fra 1980 sank.
Den vestjyske skipper købte for ca. en måned siden en nyere 36 fods Fåborg kutter af en skipper i Kerteminde og fartøjet har siden ligget i Hvide Sande, hvor flere lokale håndværkere har været inde over til lidt småjusteringer og til isætning af helt nyt instrumentering. Vest-el, HSR Elektronik, Vestværftet og AS Scan har alle været om bord for at foretage ændringer i henhold til Alex Åkerstrøms anvisninger.
Båden er da også blevet lige efter skippers hoved, dog mangler han kun én ting, og det er et lige agterspejl. ”Men det må komme næste gange vi skal på værft”, fortæller Alex Åkerstrøm til FiskerForum.com.
Åkerstrøm har købt RI 14 Lene Kristina, som MAF fartøj og vil når det er nødvendigt leje de forskellige fiskekvoter. Fiskeriet vil være som altid, med fiskeri i januar og februar efter kulsøer ved Bønnerup samt fiskeri efter tunge og rødspætter fra marts til maj i farvandet omkring Hvide Sande. Og som noget nyt prøver den jyske garnbåd, at sætte kurs Dragør, ved Øresund, hvor der efter sigende er et helt pænt torskefiskeri.
Den fremtidige besætning på RI 14 Lene Kristina vil være skipper selv, Alex Åkerstrøm og dennes kollega gennem mere end 12 år, tyskeren Thomas. Som begge skal holde styr på den forholdsvis nye Iveco motor fra 2009 med kun 8000 timer bag sig. ”Nu mangler vi bare at myndighederne får papirerne sendt retur, så vi kan komme ud at fiske. På land tjener vi jo ingen penge, det koster bare,” kommer det til slut med et smil fra Åkerstrøm.
FiskerForum.com