Færøsk garnskib bliver ikke til skib igen. Efter branden ombord på »Vesturland« midt i janaur, hvor skibets besætning på 10 mand blev reddet fra det brændende skib, er skibet efterfølgende blevet gennemgået og ikke fundet egnet til genopbygning. »Vesturland« er nu solgt til ophugning på Skála.
Forsikringssummen på »Vesturland« kunne heller ikke dække genopbygningen og skibets livslinje er dermed sluttet. Garnbåden blev i sin tid bygget i 1970 på Skála Skipasmiðja, som i dag er kendt som Mest Skápa, var dengang værftets nybygning nummer 15. Mht. indkøb af nyt fartøj, afventer Rederiet forhandlingerne om den nye færøske fiskerilov der omhandler kvoter og rettigheder. Forhandlinger der først forventes afsluttet til janaur 2018. Forhandlingerne er trukket i langdrag og rederne på Færøerne er begyndt at blive utålmodige.
landinger til Eiði
Den mindre linekutter Volunteer landede 10,8 tons, overvejende torsk, som havde en kilopris på 17 kr. Lasten var vurderet til 183.540,00 kr., som de har fisket i 5 dage ud for Færøerne og skipper og besætning var tilfredse med fiskeriet.
Landinger til Runavík
Lineskibet Skørin fra toftir, landede 19,7 tons, hvoraf 10,8 tons var torsk, som blev afregnet til en kilopris på 16,23 kr. Lasten blev følgende vurderet til 291.209,37 kr. De har fisket i 8 dage ud for Færøerne på denne tur, og fangsten blev landet til Faroe Origin. Partrawlerne Stelkur og Bakur landede 280,000 pund, mest sej. De landede til Faroe Origin i Runavík. De har fisket ud for Færøerne på denne tur og fiskeriet har været godt.
Landinger til Hvalba
Partrawlerne Steintór og Niels Pauli landede 230.000 pund overvejende sej til Hvalba. De har fisket øst for Færøerne i ca 10 dage og fiskeriet har været godt.
Landinger til Toftir
Lineskibet Sigmund fra Toftir landede i ugen en last på 44,9 tons i sin hjemmehavn, hvoraf 22,2 tons var torsk, som havde en kilopris på 17,27 tons. De har fisket i 9 dage vest for Færøerne på denne tur og lasten er vurderet til 656.092,18 kr. Garnskibet oknin landede 13,1 tons, hvoraf 9,8 tons var hellefisk, som havde en kilopris på 31 kr. Lasten blev vurderet til 366.738,00 kr.
Landinger til Klaksvík
lineskibet Jákup B landede 43,9 tons hvoraf 26,2 tons var torsk, som havde en kilopris på 18,51 kr. Lasten blev vurderet til 789.855,64 kr. De har fisket i 11 dage mellem Færøerne og Island og fiskeriet har været godt. Den mindre trawler Fiskaklettur landede 6,4 tons, hvoraf 3,5 tons havtaske, som havde en kilopris på 23 kr. Lasten blev vurderet til 117.591,80 kr. De har fisket i 5 dage ud for Færøerne på turen.
Makrel og blåhvilling til Tvøroyri og Fuglefjord
Jupiter landede 900 tons makrel, som de har fisket i EU farvand. De landede fangsten til Varðin Pelagic. Fagraberg landede 2600 tons blåhvilling, som de har fisket under Færøerne. Fangsten blev landet til Havsbrún i Fuglefjord. Den danske notbåd Isafold fra Hirtshals landede 1700 tons makrel, fra deres fiskeri i EU farvand, til Pelagos i Fuglefjord. De har haft et godt fiskeri og Christian í Grótinum landede 1550 tons makrel ligeledes til Pelagos i Fuglefjord. De har også haft et godt fiskeri i EU farvand.
St.Pierre
Lineskibene Stapin og Eivind landede i ugen en last på 195 tons hver af torsk, som skibene har fisket på Flemish Cap. Der er tale om et rigtigt godt fiskeri for de færøske lineskibe, som fisker på Flemish Cap for tiden. Stapin og Eivin fryser fangsten ombord, og så snart de har landet blev kursen igen sat mod Flemish Cap.
Tyskland
Danske Ruth fra Hirtshals, landede 1850 tons sild i sidste uge, som de har fisket i Nordsøen ud for Tyskland. De har haft et godt fiskeri.
Holland
Næraberg fra Klaksvík tog i sidste uge til Holland for at lande 3200 tons makrel. Makrel som de normalt lander i Faroe Pelagic i Kollefjord. Årsagen er egentligt positiv, for lageret hos Faroe Pelagic er fyldt helt op, og derfor måtte Næraberg tage den lidt længere tur til Holland.
FiskerForum.dk