Det lettiske værft, Riga Shipyard (AS Rīgas Kuģu B$3;vētava) der siden 1913 har bygget fartøjer, og som efter en omlægning i 1997, har bygget mere end 150 fartøjer til det nordeuropæiske marked, afleverede midt i september måned sin nybygning nr. BN 316.
Arbejdet som Riga Shipyard har leveret omfatter blandt andet byggeriet af skrogets konstruktion og opsvejsning af aluminiums styrehus samt agtermast. Endvidere har værftet lagt 35 tons ballastkøl og placeret ror, dyser og propel på skibet. Hovedmotoren er isat og monteret sammen med udstødningssystemet. Dæksudstyr med trawlspil og tromler er ligeledes monteret og værftet har også installeret og opsat skibets rørsystemer samt isolering af komfort området for besætningen. Derudover er skibet blevet metalliseret og malet.
Fartøjet er efterfølgende bugseret til den vestjyske havneby Hvide Sande, hvor Vestværftet tog imod søndag. Vestværftet, der har stået for både design samt regne- og tegningsarbejde på »Alannah Riley«, skal færdiggøre arbejdet med aptering, udstyr samt udrustning, på tilsvarende vis, som værftets andre nybygninger der ligger ved kajen.
Et arbejde der også involverer flere lokale underleverandører, som Vest-El A/S der har den totale el entreprise ombord og AS Scan, der også har en større entreprise ombord.
Skibet Alannah Riley er 28,35 meter langt og 9 meter bred, som værftet i Riga har klargjort til endeligfærdiggørelse i den jyske havn Hvide Sande.
Den irske båd vil i årene fremover få havnebyen Castletownberg i County Cork i det sydvestlige Irland, som hjemhavn. Rederiet der er hjemmehørende i Skibbereen, fisker primært jomfruhummer, som øjeblikkeligt indfryses ombord.
Fartøjet forventes klar til levering i foråret 2017