Det er de islandske fiskeindustrier Samherji og Sildarvinnslan, der begge har bestilt og ordret nye pelagiske fartøjer til erstatning for ældre udtjente både hos det danske skibsværft.
For Samherji´s vedkommende drejer det sig om udskiftning af den 18 år gamle frysetrawler på 79,03 meter »Vilhelm Torsteinsson« EA 11, der i sin tid blev bygget på Ulsteinvik værft i Norge, men som nu er solgt videre til et russisk rederi.
Ligeledes har Sildarvinnslan hf også bestilt en ny pelagisk båd til udskiftning af en eksisterende trawler på 80,30 meter, der i sin tid blev bygget på et tyrkisk værft som Malene S og som i 2014 overgik til Sildarvinnslan. Nybygningen vil blive den første i firmaets historie til at bære navnet »Börkur«. Begge de nybyggede pelagiske fartøjer skal efter planen leveres medio og ultimo 2020.
Gunnthór B. Ingason fra Sildarvinnslan siger om beslutningen om at købe nyt fartøj til levering 2020, selvom skibet, det skal erstatte, kun er knapt 8 år gammelt på overdragelses-tidspunktet. »Der er flere grunde til skiftet og den vigtigste er at vores vision omkring fangst og forarbejdning af pelagiske arter. Der er store udsving i vores største fiskebestande, der over en sæson kan svinge mellem 70.000 tons lodde til kun 7.000 tons lodde året efter. Ligeledes er vores fiskeri efter blåhvilling i stigende grad fokuserede på bestanden i internationalt farvand. Hvilket kræver større og stærkere fartøjer til dette fiskeri,« forklarer Ingason videre. »Det nye fartøj vil have en fremragende og endnu større kølekapacitet om bord og alt udstyr vil være topmoderne og det allersidste nye på markede. Fartøjet vil desuden kunne laste mere, end den tidligere trawlers max kapacitet på 2500 m3. Der vil nye »Börkur« kunne laste hele 3400 m3,« fortsætter Gunnthór B. Ingason og påpeger at valget af skibsværft, har været grundigt undersøgt og de mange positive tilbagemeldinger Karstensens har fået, sammenholdt med værftets store erfaring i byggeri af netop større pelagiske fartøjer, gav udslaget og medførte en underskrift på levering af to pelagiske fartøjer fra det nordjyske værft, slutter Gunnthór B Ingason.
Det er det polske værft i Gdynia der skal bygge begge skrog der efterfølgende bliver slæbt til Skagen, hvor Karstensens vil forestå færdiggørelsen inden leveringen.
Tekniske data:
- længde o.a. 88 meter
- bredde 16,60 meter
- last 3420 m3 i 13 RSW tanke
- hovedmotor 3200 kW
- besætning. 16 mand
Kilde: Sildarvinnslan og FiskerForum.com FiskerForum.dk