De fire nye ferskfisktrawlere til Island bliver bygget på Cemre Shipyard på Yalova udenfor Istanbul i Tyrkiet.
Tre af trawlerne går til det islandske Samherji, der er èn af Islands største fiskerindustrier og den sidste går til Fisk Seafood, der ligeledes selv rangerer blandt de største fiskeindustrier på Island.
Samlet pris i alt 130 millioner kroner.
Fartøjerne bliver bygget og samlet samt udstyret, inden de forlader det tyrkiske værft ved Istanbul, senest sommeren 2016.
Skipatækni
Skibene er meget karakteristiske i form og udseende. Nærmest som det kendte norske X-bow design, med stor frembygget stævn og kæmpe bulb i stævnen. Designet er af islandsk ældste og førende tegnestue, der netop er kendt for sin unikke skibskontruktion og skibsdesign, der har været førende på Island i gennem de sidste mange årtier.
Samherji
Trawlerne er bygget uden fiskefabrik og det er meningen, at de skal forsyne Samherji to store produktionsanlæg i Dalvik og Akureyri, med blandt andet hvidfisk, som torsk og kuller, der lægges fersk på is indtil losningen, ved et af de to forædlingsanlæg på Island.
Fiskeindustrien Samherji har i alt otte fiskefartøjer, som fisker ved Island. Udover ferskfisktrawlerne, har Samherji både frysetrawlere og pelagiske både, som forsyner Samherjis to store forædlingsanlæg med hvidtfisk, samt opdrætsanlæg og forædling af dambrugsfisk. Firmaet har eget salgs- og eksportselskab, med internationale relationer til fiskeindustrien i lande som; Tyskland, Polen, England, Færøerne, Afrika, Canada, Frankrig og Spanien.
Det er i dag mere end halvdelen af selskabets omsætning der kommer fra udlandet.