Opfordringen kommer fra fiskerne selv, der undre sig over at pressens skriveri om den meget alvorlige og livstruende bakterie, der i uheldige tilfælde kan give sygdommen listeriose, ikke allerede har fået den konsekvens, at flere forbrugere vælger de frisk fangede og velsmagende fisk, i stedet for inficeret kødprodukter.
Fødevare, med risiko for listeria bakterien, lige fra pålægsprodukter til leverpostej og videre til kogt sprængt oksebryst, gør forbrugerne forsigtige og nervøse, når der handles ind til aftenmaden.
Tidskrævende indkøb
Omhyggeligheden med at finde de rette fødevare, er tidskrævende og chancen for at få listeria bakterien med hjem i indkøbsposen er overhængende. Ligesom den ekstra gode køkken hygiejne og den nødvendige omhyggelighed der skal ligges for dagen, også kræver mere tid. Forbrugerne er nu tvunget til at læse det der står med småt på deklareringen og forstå, samt overholde, hvad producenterne har skrevet på emballagen, om holdbarhed og opbevaringstemperatur m.m. Det forlænger processen omkring madlavningen i køkkenet væsentligt og trækker i den helt forkerte retning, da det som bekendt ikke er dèr, et overvejende flertal af den danske befolkning ønsker at bruge tiden.
Kampagne for mere fisk på spisebordet
Fisker Gunnar Hald Pedersen efterlyser via FiskerForums Debatforum, en reaktion fra Danmarks Fiskeriforening. Under overskriften ”Sover vores Fiskeriforening”, undre Hirtshals fiskeren sig over, at Fiskeriforeningen ikke har taget initiativ til at slå et større slag for at få danskerne til at spise mere fisk. Specielt på baggrund den sidste tids kødskandaler om listeria i næsten alt fra rullepølser, leverpostej og kødpølser samt over til svinekoteletter.
En ekstra indsats her, for et øget salg af fisk ligger lige for, ifølge Gunnar Hald Pedersen og ville i høj grad være til gavn for det skrantende fiskeri-erhverv, hvor alt for lave priser truer med at lukke endnu flere fiskere ned og en lukningstruet industri, der sukker efter flere kunder og øget omsætning. En øget efterspørgsel giver som bekendt en langt højere pris for råvarerne og kan få en gavnlig, afsmittende og positiv indvirkning på hele erhvervet og branchen.
Branchen gør allerede en hel del
Danmarks Fiskeriforening ved kommunikationschef Kim Vejrup, fortæller til FiskerForum, at fiskeriforeningen løbende støtter indsatsen for at sælge mere fisk, til de danske forbrugere og at initiativerne primært kommer fra fiskebranchen og Websiden, som næsten alle kender, www.2gangeomugen, der hele tiden presser på for at få danskerne til at spise mere fisk. En side der i dag støttes af Den Europæiske Fiskerifond og Fødevareministeriet.
Det suppleres ganske godt med udtalelser fra Lone Marie Eriksen der er leder for Projektsekretariatet i Fiskebranchen, som en række organisationer står bag. Lone Marie Eriksen fortæller til FiskerForum, ”fremgangen i det danske fiskesalg har været en tydelig tendens siden 2006, hvor fiskekampagnen ”2 gange om ugen” blev indledt. På otte år er forbruget øget med godt 1500 ton fisk og 800 ton fiskefærdigretter. Indsatsen har båret frugt og danskerne købte markant mere fersk fisk og kølede fiskeprodukter i 2013, siger Sekretariatslederen for Fiskebranchen videre, ”det viser en ny opgørelse af fiskesalget i Danmark. Der er solgt ca. 1100 ton fersk fisk mere end året før, og omsætningen har været stigende både hos dagligvarekæderne og fiskehandlerne. Samlet er der solgt fisk for 48 millioner kroner mere til de danske forbrugere i 2013 end året før,” slutter Lone Marie Eriksen, der har datamaterialet fra Danmarks Statistik og The Nielsen Company.
Kampagnelederen tilføjer, kampagner for at få danskerne til at spise mere fisk, er både planlagt og budgeret for et år ad gangen og i nogle tilfælde er strategien en del af en mangeårig plan. Ligeledes har udsalgsstederne, som supermarkeder og kæderne, planlagt deres kampagner flere måneder forud og kan heller ikke agere her og nu. Men det lange seje træk og den vedholdende oplysningskampagne, der har været siden starten af 2005, har givet synlige resultater, svarende til en øgning af omsætningen på 1,2 milliarder kroner til hele 4,2 milliarder i 2013.
Kampagner og fiskens dag
Så kampagnen ”Prøv med fisk” i dine hverdagsretter, som kommunikeres helt uden opskrift, som kører over radioen og internettet. Kampagnen har tidligere omfattet tv-kampagner, kogebøger, hjemmeside, konkurrencer og nyhedsbreve kombineret med logo på produkter i detailkædernes tilbudsaviser mm., ligesom Fiskens Dag, der afholdes lørdag den 13. september på Rådhuspladsen i København og andre steder over hele landet, sandsynligvis trækker tusindvis af danske fiskespisere til .
Større salg og mere fisk på bordet og den fortsatte succes for kampagnen ”2 gange om ugen” betyder, at der fortsat er brug for stor opmærksomhed på fisk og øget synlighed i indkøbssituationen, kommer det afsluttende fra Lone Marie Eriksen, der opfordre alle til at besøge hjemmesiden www.2gangeomugen.
Danskerne skal lære at spise mere fisk
Hjemmesiden 2gangeomugen.dk giver hurtige og velsmagende opskrifter på fisk og skaldyr. I denne uge er der 2 fiskeretter der gives opskrifter på. Dampede rødspættefileter med grillede squash og mørksejkrebinetter med persillesauce. Lækkert og hurtigt at tilberede.
Fiskebranchens indsats har til formål, at påvirke branchens image positivt, samt at få danskerne til at spise mere fisk. Indsatserne går ud på: At sætte ”Fisk på dagsorden” hos danskerne via synlige kampagner. At sikre højt kendskab til 2 gange om ugen, således at danskerne får lettere ved at huske, hvor ofte man bør spise fisk. At give inspiration til tilberedning af fisk. At øge tilgængeligheden af fisken i supermarkeder, hos fiskehandlere, i kantinen på arbejdspladsen, hos grossister mm. At give danskerne mulighed for at smage fisk via events o.lign. At øge informationen om fisk og sundhed, kvalitet og bæredygtighed. Bag Fiskebranchen står Danmarks Fiskeriforening PO, Danish Seafood Association, Dansk Akvakultur, Danmarks Fiskehandlere og Danmarks Pelagiske Producentorganisation