Ved kajen i Klaipėda i det nordvestlige Litauen, ved udsejlingen fra den Kuriske Bugt til Østersøen, holder DOFITA til.
Her ved DOFITA dokken har Partrederiet Beinur valgt at få deres næsten 57 meter lange fartøj overhalet, men også at få ændret farven til samme nuance, som den nye Beinur bliver leveret med i juli måned 2016.
De 9 tanke om bord på i alt 1400 m3 skulle ifølge aftalen med rederiet, have ny tankcoating. Så efter Beinur midt i juni lagde til kaj i Klaipèda, begyndte arbejdet med at opbygge stilladser i tankene, afmontering af alle rør og samlinger, for derefter at sandblæse alt indvendigt, så nyt lag af coating kunne lægges på.
Under afvaskningen af tankenes indvendige side, opdagende man flere steder med gennemtæring og her blev svejserne sat på, for at udskifte og udbedre skaderne samt svejse nye plader i.
Effektivt tankarbejde
Med et skifteholdsarbejde til sandblæsning af tankene, havde 16 mand på hvert skift, kun brugt hvad der svarer til to et halvt døgn i alt, til det krævende arbejde med sandblæsningen og fjernelse af det afblæste sand samt flytte stilladser. Den grundige afrensning afslørede yderligere steder med gennemtæring, hvorefter svejserne endnu engang blev sat på opgaven at forny stålet.
Elektrikere var samtidig i gang med at afmontere alt det elektriske udstyr og svejserne udbedrede skader på selve skibet, mens tankene fik en overhaling.
Da tankarbejdet var tilendebragt blev Beinur dokket og det store arbejde med sandblæsning af hele skroget og metallisering fra køl til mastetop, gik i gang. Her arbejdede ikke mindre end 30 mand på hvert skift, med den omfattende afrensning og med oprydningen og bortskaffelse af det afblæste materiale og sand.
Næsten 100 mand i gang
På et tidspunkt arbejdede der helt op til 95 mand; sandblæsere, elektrikere, smede og svejsere, fordelt på dag- og nathold, med at færdiggøre Beinur, til den aftalte tid i august måned. Da alt ekstra arbejde var foretaget, var der det store malerarbejde og genmonteringen tilbage.
Så 13. august, ca. 2 måneder efter Beinur med sin karakteristiske rødlige farve lagde til kaj ved DOFITAs kajanlæg i Klaipėda, kunne den nyrenoverede Beinur, nu bare i helt nye og smukke farver blå og hvid, stævne ud ad indsejlingen til den Kuriske Bugt og sætte kursen mod Danmark igen. Begge redere, Virgar og Fridalv Tinskard sejlede Beinur hjem til Hirthals hvor de ramte fredag eftermiddag, efter knapt 1,5 døgns sejlads.
Virgar Tinskard fortæller til FiskerForum, at han er yderst tilfreds med resultatet af den store overhaling og han glæder sig til, når de sidste nye spil er kommet om bord, at komme på sildefiskeri i Nordsøen og får prøvet fartøjet ordentlig af.
DOFITA har siden 2010 været ejet 100% af Rima og Bo Lauridsen. Først som et firma med spidskompetance indenfor overfladebehandling, som blev tilbudt værfter og kunder i lokalområdet. Sidenhen har efterspørgslen efter skibsreparation og effektiv rustbeskyttelse samt overfladebehandling i den maritime branche, fået DOFITA til også at tilbyde forfaldent smede og svejsearbejde samt elektrikerarbejde. Noget som redere fra Skandinavien og Færøerne har efterlyst i lang tid, et entreprenør firma der sørger for det hele og til tiden.
FiskerForum