Med det tidligere farvandsvæsens kontrakt på ni norske fast going redningsbåde (FRB), til redningsstationerne fordelt over Danmark, vil hjælpen til de nødstedte i fremtiden komme lidt hurtigere.
Mandag den 2. juni, kunne redningsstationerne i henholdsvis Thyborøn, Hirtshals og Hvide Sande, så afhente deres FRB både på flådestationen i Frederikshavn, hvor den norske producent Maritime Partner AS i Ålesund i Norge, tidligere havde fået sejlet de tre små hurtiggående redningsbåde til.
Redningsbåde for sammenlagt 35 mio Nkr.
Redningsbådene har successiv levering indtil oktober i år, hvor de sidste FRB aluminiumsbåde gerne skulle være leveret til de respektive kystredningsstationer. Kontrakten der i sin tid blev indgået, beløb sig til en samlet værdi af ca. 35 millioner Nkr. tilbage i 2010 og var en ordre, som Farvandsvæsenet afgav, efter det norske værft, med succes, tidligere havde leveret fire tilsvarende både til Danmark.
Alusafe 1070 FRB
Konstruktionen, indretningen og de tekniske specifikationer af FRB bådene Alusafe 1070, er nøje afstemt efter det barske og ofte ekstreme vejr, som den jyske vestkyst jævnligt rammes af. Hvilket også har været afgørende for hvilke motorer, det 10,7 meter lange fartøj er forsynet med. 2 stk. Volvo Penta D6 med hver 435 HK , som logger med imponerende 44 knob. FRB 15 er ligeledes i stand til at gå ind på meget lavt vand og foretage søredning her, hvilket gør fartøjet velegnet til allround redninger ved de danske kyster, fjorde og bælter.
Prøvesejlads i Hvide Sande
Stationsleder ved Kystredningstjenesten i Hvide Sande, Lorentz Lauridsen, fortalte til FiskerForum, under tirsdagens prøvesejlads med den nye FRB 15 båd, at båden har helt utroligt gode manøvre- og sejl-egenskaber samt en yderst rimelig hastighed over vandet. Komforten er god for redningsfolkene om bord samt godt udstyret med det sidste nye i moderne navigations- og kommunikations udstyr. Dog vil der altid være lidt småjusteringer med en helt ny båd. Båden vil derfor blive monteret med ekstern køling, ligesom den tidligere LRB var det, så båden kan operere helt kystnært også, uden filtrene stoppes af sand.
Det var en synligt stolt redningsstations-leder i Hvide Sande, Lorentz Lauridsen, der nu sammen med SAR afdelingerne i Thyborøn og Hirtshals, kan glæde sig over de nye FRB både til søredning.
FiskerForum.com