Partrederiet Beinur har bestilt en ny 78,00 m kombineret snurper / trawler hos Karstensens Skibsværft A/S.
Fartøjet bliver en topmoderne pelagisk snurper/trawler, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustningen. Projektet i sin helhed er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem rederi og værft.
Rederiet udtrykker tilfredshed over at være kommet i mål med denne aftale med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet. Rederi og Værft har igennem mange år arbejdet godt sammen – således vil det nye fartøj blive afleveret 20 år efter rederi og værft samarbejdede om en meget stor ombygning på gamle Expo.
Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid Rederiet har udvist. I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som Værftet har under bygning til redere i Norge og Danmark, er også nye Beinur af eget design. Karstensens Skibsværft har for nuværende en ordrebog på ikke mindre end 6 pelagiske fartøjer, for levering i løbet af de kommende 2 år. Denne nye kontrakt cementerer Værftets position som absolut førende på dette område. Værftet tilbyder et komplet koncept, hvor alle løsninger optimeres og skræddersyes til de enkelte rederiers specifikationer og ønsker. Værftet er uafhængig af alle leverandører, hvilket gør en sådan optimering meget fleksibel !
Optimeret arbejdsforhold, større sikkerhed og øget komfort om bord
Design, indretning og arrangementer er blevet til i et meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Nye Beinur bliver således en topmoderne snurper/trawler, hvor der i design-fasen har været lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. Skibet bliver udrustet med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustning.
Specifikationsniveauet er sat meget højt, bla med elektriske wincher og nedsænkbar kombi-thruster i forskibet.
Wärtsilä leverer hovedmotoren
Hovedmotoren vil blive en Wartsila 6L32 E2 på 2999 kW. Propelleren på 4200 mm vil blive optimeret til fartøjets driftsmønster med omdrejningstal mellem 90 og 115. Dette anlæg vil sikre fartøjet optimalt bollard pull (til blåhvilling / kolmule-fiskeri) og samtidig gode fri sejlads egenskaber.
Endvidere er fartøjet udrustet med en nedsænkbar thruster, som vil give fuld fleksibilitet og back-up. Hjælpemaskineri skal bestå af 3 anlæg, 2 x 1200 og 1 x 450 kWe.
Som første fartøj i den nord-europæiske, pelagiske fiskeflåde er Beinur fra ny specificeret og bestilt med elektriske wincher fra spanske Ibercisa. Baggrunden for denne beslutning er et ønske om øget komfort, samt ikke mindst udsigten til en mere brændstof økonomisk drift under trawling.
Nye BEINUR skal leveres i Juli 2016. Prisen er omkring 215 m DKK.
Fartøjets hoveddimensioner:
- Længde overalt 78,00 m
- Bredde moulded 15,50 m
- Dybde shelterdæk 9,20 m
- Øvrig teknisk data:
- Winch anlæg Ibercisa
- Sidepropeller 1 x 950 kW
- Nedsænkbar kombi-thruster 1 x 800 kW
- RSW-anlæg 2 x 1100 kW
- Vakuum anlæg 4 x 66 kW / 2 x 4200 l tank
Partrederiet Beinur har sin start i Partrederiet Expo, hvori Virgar Tindskarð trådte ind i 1975. Samme rederi drev navnkundige Expo i mange år. Dette skib blev for øvrigt bygget som Vestminningur II i 1967, også med Virgar Tindskarð ombord. Tindskarð familien blev ene-ejere af rederiet i 1998, og købte første Beinur i 2001, og nuværende Beinur i 2006. Det nuværende fartøj blev købt som Christina S, og vil fortsætte med at fiske rederiets kvoter, indtil det nye fartøj er klart.
I dag ledes rederiet af Fridalv Tindskarð, sammen med broderen Runi, søsteren Elin samt Gunnar Nolsø. Virgar Tindskarð er dog fortsat partner i rederiet. Fridalv Tindskarð og Gunnar Nolsø vil fortsætte som skippere på det nye fartøj.
Rederiet driver med kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært foregår efter industri-arter såsom tobis, sperling, brisling og blåhvilling samt konsum-sild. Makrel fiskeriet drives med primært med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.